18.12.2023

Методичні рекомендації щодо проведення ІІІ етапу та підготовки до ІV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики у 2023-2024 навчальному році

card-img

Особливості проведення ІІІ етапу олімпіади по регіонах

У Всеукраїнських олімпіадах мають право брати участь усі українські школярі: як ті, що на разі знаходяться на території України, так і ті, що перебувають за її межами. Учні, що відносять себе до тимчасово переміщених осіб, беруть участь в олімпіаді за тим регіоном, до підпорядкування якого належить їх поточна школа навчання (очна, екстернат, дистанційна тощо). Правила та умови проведення ІІІ етапу олімпіади з математики визначаються освітнім департаментом відповідного регіону (очна форма чи онлайн; усі учасники змагаються в одному місті чи можливі декілька локацій тощо). За погодженням з керівниками ІІІ етапу олімпіади в регіоні в цьому етапі олімпіади можуть брати участь школярі, що навчаються за межами України, аде навчалися в навчальних закладах цього регіону до від’їзду за кордон.

Олімпіади III етапу з математики мають бути відкритими, тобто у них можуть взяти участь усі школярі, незалежно від їх результатів на попередніх етапах. Організатори олімпіад можуть скористатися досвідом проведення олімпіад, накопиченим у місті Києві, де зведені до мінімуму обмеження участі школярів у міських предметних олімпіадах. Водночас, збільшуючи кількість учасників та визначаючи переможців, варто тримати певний рівень інтелектуальних, змістових вимог для учасників змагань відповідного рівня, щоб підтримувати престижність змагань та статус нагород.

Обираючи формат проведення олімпіади, організатори надають перевагу очному формату, якщо це не збільшує небезпеку учасників олімпіади. Очний формат олімпіади є найбільш прозорим і справедливими та, на відміну від інших форматів, забезпечує однакові умови для всіх учасників змагання. Міркування економії часу або коштів не мають бути аргументом проти цього. Для регіонів, де на разі неможливо проведення олімпіади в очному форматі (Херсонська, Запорізька, Луганська області тощо), учасники змагаються онлайн.

В залежності від можливостей безпечно провести III етап олімпіади регіони діляться на 2 групи.

1 група. В регіоні можна безпечно провести ІІІ етап олімпіади для усіх учасників регіону. Тоді олімпіада проходиться очно.

група. Проведення очної олімпіади в регіоні неможливе (Херсонська, Запорізька, Луганська області тощо). Тоді олімпіада проводиться онлайн.

Форма організації ІІІ етапу олімпіади з математики для регіонів І групи.

1. В олімпіаді ІІІ етапу з математики мають право взяти участь усі учасники, що підпорядковані відповідному регіону та своєчасно зареєструвалися. Реєстрацію бажано відкривати не пізніше середини грудня 2023 року, щоб усі потенційні учасники могли заздалегідь визначитися щодо участі у ІІІ етапі Всеукраїнської математичної олімпіади. Закрити реєстрацію варто не пізніше ніж за 7 днів до проведення І туру олімпіади. За підсумками цієї реєстрації оргкомітет та журі ІІІ етапу олімпіади в регіоні має зрозуміти скільки потенційних учасників ІІІ етапу олімпіади в регіоні перебуватимуть у день олімпіади в самому регіоні, а скільки з них за межами відповідного регіону.

2. За підсумками реєстрації олімпіада в регіоні може бути проведеною в декількох локаціях, щоб усім учасникам, членам оргкомітету та журі, які перебувають у відповідній локації, вистачило місця в укритті в разі повітряної тривоги. Укриття має бути таким, щоб усі учасники могли б продовжити проведення олімпіади під час тривоги. За згодою оргкомітету та журі ІІІ етапу олімпіади з математики в регіоні локації можуть бути організовані в деяких інших регіонах України та за кордоном, де тимчасово перебуває певна кількість учнів регіону. Рішення про проведення олімпіади у відповідних локаціях приймається журі та оргкомітетом олімпіади регіону за результатами реєстрації та за умовами проведення ІІІ етапу олімпіади з математики в регіоні. Олімпіада в усіх локаціях регіону починається та завершується одночасно.

3. По завершенні ІІІ етапу олімпіади з математики роботи відправляються журі для перевірку. Це можуть бути фізичні роботи в зошитах або скани цих робіт. До журі олімпіади ІІІ етапу в регіоні, яке буде перевіряти роботи учасників, в разі потреби можуть бути запрошеними і члени журі, що працюватимуть онлайн. Так само можливо проведення апеляції для частини її учасників в онлайн режимі.

Форма організації ІІІ етапу олімпіади з математики для регіонів ІІ групи.

1. ІІІ етап олімпіади має бути відкритим. У цьому етапі олімпіади мають право взяти участь усі учні навчальних закладів середньої освіти (але не студенти університетів), хто за описаними вище умовами підпорядковані цьому регіону та хто коректно і своєчасно зареєструється щодо участі в цій олімпіаді.

2. По завершенні реєстрації оргкомітет та журі олімпіади мають донести учасникам ІІІ етапу в якій формі буде проходити третій етап, тобто: де отримати завдання; куди завантажити роботи; дії в разі форс-мажорних ситуацій (повітряної тривога, відключення електрики тощо).

За будь-яких умов відповідальність щодо участі дитини в ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики в регіоні у визначеному в форматі несуть його батьки, інші рідні люди або довірені особи (вчителі, керівники гуртків тощо). Одним з пунктів реєстрації має бути пункт, в якому ці довірені особи дають дозвіл на участь своєї дитини у ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики. Таким чином організатори олімпіади відповідають за дітей впродовж проведення олімпіади, весь інший час – доїзд на олімпіаду, повернення додому –мають забезпечити довірені особи, що реєструють дитину на цей захід.

Для нормальної організації ІІІ етапу олімпіади в будь-якому форматі треба провести чималу організаторську роботу. Тому оргкомітети та журі олімпіад на чолі з головами мають бути сформовані заздалегідь, щоб вони якомога раніше починали свою роботу.

Пропонуємо такі пункти реєстрації учасника ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з математики в регіоні. Реєстрацію мають проводити дорослі, які стають відповідальними особами за дитину. В кожному регіоні пункти реєстрації можуть відрізнятися від запропонованих.

1. ПІБ учасника олімпіади

2. Країна та місто перебування на день проведення ІІІ етапу олімпіади

3. Українська школа навчання

4. Клас навчання в українській школі

5. Якщо учасник не навчається в жодному українському навчальному закладі, але за умовами проведення ІІІ етапу олімпіаді в регіоні, має право взяти в ній участь, то він має вказати такі дані: іноземна школа навчання; клас навчання в іноземній школі; навчальний заклад в регіоні до виїзду за кордон; клас, який дитина закінчила у 2021-22 навчальному році

6. Клас, за який учасник братиме участь в цьогорічному ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади

7. ПІБ відповідальної за дитину особа

8. Ким є відповідальна особа дитині: мама, тато, інший родич, вчитель математики, керівник гуртка, інше

9. Контакт відповідальної особи – телефон та телеграм (на сайті відображатися не буде)

10. Даю згоду на участь дитини у цьогорічному ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики

11. Даю згоду на обробку персональних даних в межах, що потребують висвітлення перебігу подій та підсумків ІІІ етапу олімпіади

12. Вчитель математики

13. Інші особи, хто займався підготовкою учасника до математичних олімпіад

14. Участь у минулорічному ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики та результат на ній (диплом І, ІІ, ІІІ ступені, учасник, не брав участі)

15. Участь у цьогорічному ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики та результат на ній (диплом І, ІІ, ІІІ ступені, учасник, не брав участі)

16. Контакт учасника ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики – телефон, телеграм (заповнюється за бажанням, на сайті відображатись не буде)

Особливості проведення ІІІ етапу олімпіади з математики

Олімпіади ІІІ етапу проводяться за завданнями МОН. Відповідно до вимог пункту 2.4.5. Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади (надалі просто Положення) у випадку проведення ІІІ етапу за єдиними текстами завдань, регіональні оргкомітети та журі повинні здійснити всі необхідні заходи для забезпечення секретності змісту завдань до моменту їх оприлюднення. Тобто відповідні тури ІІІ етапу олімпіад мають бути проведені в один день та приблизно з однаковим часом початку туру. На вибір оргкомітетів та журі ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики в областях та місті Києві будуть запропоновані три варіанти проведення зазначених змагань. Цей вибір не має впливати на форму проведення самого ІІІ етапу – очний чи онлайн.

1 варіант. Відповідно до Положення обидва тури ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики або олімпіада та тур відбору на IV етап Всеукраїнської олімпіади, якщо олімпіада запланована в один тур, провести за завданнями, розробленими журі IV етапу Всеукраїнської олімпіади з математики. В цьому випадку зазначені заходи (2 тури олімпіади або олімпіада та тур відбору) у відповідних регіонах проводяться 28 січня та 4 лютого 2024 року. Запланований початок олімпіади о 10:00. Завдання будуть надіслані до місць проведення за 1–2 години до початку туру. Приблизно о 14:00 умови з повними розв’язаннями завдань ІІІ етапу олімпіади з математики будуть розіслані по регіонах, а о 16:00 – розміщені на сайті: matholymp.com.ua 

У кожному регіоні журі самостійно розробляє критерії оцінювання кожного завдання, за якими відбувається перевірка розв’язання завдань учасниками. Ці критерії у різних областях можуть відрізнятися.

2 варіант. Олімпіада в регіоні проводиться за власними завданнями та власною системою перевірки робіт. В цьому випадку дати проведення та кількість турів визначаються в регіоні.

3 варіант. Лише 1-й або лише 2-й тур олімпіади в регіоні проводяться за завданнями, розробленими журі IV етапу, а інший тур – за власними завданнями. Тоді для використання спільних завдань регіон повинен обрати визначений термін проведення заходу – 28 січня 2024 року для І туру або 4 лютого 2024 року для ІІ туру (або відбору).

Зауваження. За будь-яких умов рекомендуємо журі та оргкомітету ІІІ етапу  Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики в регіонах підготувати альтернативні завдання для обох турів. Через те, що гарантовано передбачити ситуацію в Україні та світі на січень–лютий 2024 року неможливо, то треба бути готовими до будь-яких форс-мажорних обставин.

По завершенні ІІІ етапу бажано провести в регіонах відбірково-тренувальні збори. Остаточний склад команди від області на IV етап формується з урахуванням цих зборів.

Зміст, обсяг та рівень складності завдань

Зміст завдань для ІІІ етапу олімпіади базується на діючій навчальній програмі, в тому числі з урахуванням програми поглибленого вивчення математики. Завдання включають як задачі, пов’язані з розділами шкільного курсу математики поточного навчального року, так і задачі, що базуються на вивченому раніше матеріалі.

Завдання 1-го туру складаються з 4 задач для 7 класу та з 5 задач для 8–11 класів, завдання 2-го туру складаються з 4 задач у кожному класі. Серед завдань у кожній паралелі бажано мати принаймні по одній задачі з алгебри, геометрії, теорії чисел та комбінаторики.

Тривалість 1–го туру для 7 класу – 3 астрономічні години (270 хвилин), для усіх інших класів та для усіх класів у 2-му турі – 4 астрономічні години (360 хвилин).

Для кожної з паралелей 7–11 класів використовуються різні комплекти завдань (хоча окремі задачі можуть пропонуватись одночасно для декількох паралелей).

Учасники ІІІ етапу олімпіади мають володіти не лише методами, безпосередньо передбаченими навчальними програмами, але й спеціальними прийомами розв’язування олімпіадних задач для відповідних вікових груп, додатковими теоретичними знаннями, передбаченими програмами факультативних курсів, математичних гуртків, усталеною практикою проведення математичних олімпіад в Україні та світі.

Журі IV етапу Всеукраїнської олімпіади розроблено і буде запропоновано завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики у трьох варіантах: рівень «А» (високий), рівень «Б» (середній) та рівень «В» (достатній).

Кожен регіон, що буде працювати за спільними текстами, отримає завдання усіх рівнів. У день проведення 1-го (2-го) туру олімпіади у визначений термін на вказану електронну адресу буде надісланий текст умов. Журі та оргкомітет місцевої олімпіади може використати у різних паралелях завдання різних рівнів, якщо вважає це за доцільне. Зазвичай завдання рівня «Б» відрізняється від завдань рівня «А» останньою задачею, завдання рівня «В» відрізняється від завдань рівня «Б» передостанньою задачею.

У разі проведення в області ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади за варіантом 1 або 3 оргкомітети та/чи журі ІІІ етапу, що ухвалили рішення про проведення 1-го та/або 2-го туру за завданнями журі IV етапу, мають надіслати заявку на електронні адреси осіб, які відповідальні за організаційно-методичне забезпечення ІІІ етапу олімпіади з математики за єдиними текстами: e-mail:

nikkaktotakk@gmail.com (Ніка Кочерга, +38 096 241 4614) та

mchigidina@gmail.com (Марина Чігідіна, +38 067 495 8470)

andriy.pankov@gmail.com (Андрій Паньков, +38 063 993 33 66),

Умови будуть надані українською мовою.

Рекомендації щодо оцінювання робіт учасників ІІІ етапу олімпіади

Для оцінювання робіт використовується система, у якій кожна задача оцінюється цілим числом балів від 0 до 7. Це відповідає практиці роботи журі ІV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики, журі міжнародних математичних олімпіад та більшості інших математичних олімпіад у світі.

В цілому за правильно розв’язану задачу виставляється оцінка від 5 до 7 балів. За суттєве просування, за розв’язання декількох принципових випадків, за задачу розв’язану наполовину виставляється оцінка 3 або 4 бали. За в цілому нерозв’язану задачу може бути виставлена оцінка від 0 до 2 балів.

·    7 балів – повне та бездоганне розв’язання задачі.

·    5–6 балів – розв’язання містить незначні недоліки, похибки, неточності тощо.

·    3–4 бали – якщо задача розв’язана наполовину, в залежності від просування до повного розв’язання. 

·    1–2 бали виставляється при певному змістовному просуванні в напрямі правильного розв’язання.

·    0 балів – відсутні коректні та змістовні просування в напрямі правильного розв’язання задачі.

Журі перевіряє тільки завдання, що записані у чистовик учасника олімпіади. Чернетка членами журі не розглядається. Під час оцінювання олімпіадних робіт не враховується раціональність або нераціональність розв’язань, метод та шлях розв’язання, а також обсяг написаного. Якщо члени журі не можуть розібрати почерк учасника (слова написані геть нерозбірливо або можуть бути прочитаними декількома способами тощо), то журі має оцінювати в цій задачі лише ту частину розв'язання, яку змогла розібрати. Мова йде саме про розуміння почерку, а не математичної частини написаного розбірливим почерком. При цьому на апеляції учень не має право вимагати «перекласти» для журі зміст написаного.

Для здійснення якісної неупередженої перевірки завдань журі олімпіади ІІІ етапу в кожному регіоні розробляє єдині критерії оцінювання до кожної задачі з урахуванням різних способів розв’язання завдань учасниками олімпіади. У критеріях оцінювання повинні бути відображені всі суттєві кроки (просування) розв’язування кожної задачі. Окремо можна зазначити кроки розв’язання, які не оцінювались (наприклад, правильний рисунок до задачі, розгляд тривіального випадку, застосування методу координат без доведення до остаточного розв’язання тощо). Журі на засіданні обговорює та затверджує критерії оцінювання завдань та розподіл балів.

Журі має забезпечити застосування однакових критеріїв до робіт усіх учасників. По завершенні перевірки робіт, розроблені критерії разом з результатами, повинні бути доступні усім учасникам олімпіади. На їх основі проводиться апеляція.

Науково-методичне забезпечення ІІІ етапу олімпіади

Під час складання завдань ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики доцільно спиратися на тематику та формат завдань ІІІ та IV етапів олімпіади попередніх років, опублікованих у посібниках:

1.      Математичні олімпіадні змагання школярів. 2006–2007. Анікушин А.В., Арман А.Р. та ін – К.: Літера, 2008 – 224с.

2.      Математичні олімпіадні змагання школярів України. 2006–2007. Анікушин А.В., Арман А.Р. та ін – К.: Літера, 2008 – 135с.

3.      Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2007–2008 та 2008–2009 рр. (за ред. Б. В. Рубльова). — Львів: Каменяр, 2010. — 549 с.

4.      Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2009–2010 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2011. — 320 с.

5.      Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2010–2011 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2013. — 368 с.

6.      Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2011–2012 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2013. — 416 с.

7.      Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2012–2013 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2014. — 401 с.

8.      Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2013–2014 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2015. — 465 с.

9.      Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2014–2015 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2016. — 464 с.

10.  Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2015–2016 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2017. — 464 с.

11.  Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2016–2017 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2018. — 464 с.

12.  Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2017–2018 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2019. — 464 с.

13.  Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2018–2019 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2020. — 464 с.

14.  Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2019–2020 (за ред.   Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2021. — 496 с.

15.  Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2020–2021 (за ред.   Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2022. — 432 с.

16.  Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2021–2022 (за ред.   Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2023. — 384 с.

17.  Українські математичні олімпіади. Довідник. В.А.Вишенський, О.Г.Ганюшкін та ін. – К.: Вища школа, 1993. – 415с.

18.  Київські математичні олімпіади 1984–1993 рр. Збірник задач. В.А.Вишенський, М.В.Карташов та ін. – К.: Либідь, 1993. – 144с.

19.  Київські міські математичні олімпіади 2003–2011 рр. (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2011. — 192 с.

Також пропонується користуватися такими Інтернет-джерелами:

1. matholymp.com.ua – сайт всеукраїнських олімпіад та турнірів з математики, де можна знайти тексти завдань, результати та умови проведення математичних змагань, що проходили в Україні протягом останніх двох років

2. imo-official.org – сайт міжнародних олімпіад з математики

0
Додати коментар