13.05.2025

Всеукраїнська математична олімпіада для учнів 5 – 7 класів імені Юлії Здановської (2018 – …)

card-img

Історія виникнення

Якщо подивитися на результати IV етапів Всеукраїнських олімпіад, легко побачити, що відбувається серйозне домінування невеликої кількості регіонів над більшістю інших. Завжди серед переможців олімпіад, особливо тих, хто виборов І та ІІ дипломи, була переважна більшість учнів з команди Києва, Харківської, Львівської областей та УФМЛ. Представники інших областей ставали переможцями не часто, зазвичай, якщо з’являлася суперталановита дитина в якомусь регіоні, то вона ставала призером декілька років поспіль. Нерідко такі діти потрапляли і на Міжнародну математичну олімпіаду, але це далеко не свідчило про те, що ситуація з вивченням математики в регіоні на належному рівні. Це просто виключення, яке підтверджує правило, що системна робота з юними математиками проводиться лише в окремих регіонах, в окремих навчальних закладах, окремими вчителями. 

Загалом в багатьох регіонах України окрім офіційних математичних олімпіад – районна та обласна– не проводиться більше нічого. Діти приходять в 7 чи 8 класі на олімпіаду і часто взагалі не розуміють, як такі задачі розв’язуються. В шкільних підручниках олімпіадних задач майже немає, гуртків чи факультативів не проводиться, а найкращі вчителі індивідуально займаються підготовкою до ЗНО.

Звичайно, що коли діти від області потрапляють на IV етап Всеукраїнських олімпіад, то надалі вже вчителі, батьки намагаються щось організувати в сенсі додаткових занять, але дуже важко, а фактично й неможливо надолужити втрачене раніше. В провідних математичних ліцеях Києва дітей набирають в математичні класи вже з 5 класу, при цьому за кожну талановиту дитину борються одночасно одразу декілька вчителів з різних навчальних закладів. І з 5 класу починається активна математична підготовка, як на уроках, так і на позакласних заняттях. Поміж цією підготовкою проводяться багато різних змагань – олімпіади, турніри, математичні бої тощо, де діти та їхні вчителі мають змогу перевірити якість підготовки, набути належного досвіду, упевненості в своїх силах. 

Нам би дуже хотілося, щоб активна математична підготовка для дітей починалася якомога раніше і проводилася в усіх регіонах. Але успіх такої роботи можливий лише при поєднанні зусиль вчителів, освітніх чиновників з одного боку, а також дітей та їхніх батьків з іншого. Батьки якомога раніше мають зрозуміти талант своєї дитини, щоб активно сприяти цій підготовці. 

Після великого успіху в Києві змагань для учнів 4–6 класів ми зрозуміли, що варто спробувати організувати дещо аналогічне і на Всеукраїнському рівні. Хочеться зазначити, що в організації першої такої олімпіади велику роль зіграла Юлія Тихонравова, на той час студентка 2 курсу факультету комп’ютерних наук та кібернетики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Зрозуміло, які питання нам довелося одразу вирішувати:

•знайти зручнийчас в шкільному календарі, щоб ця подія не накладалася наінші;

•оскільки це олімпіада для геть юних математиків, то далеко не усі батьки зголосяться відпустити дитину з чужою людиною, а тому ми передбачили можливість, що кожна така дитина-учасник, може приїхати з кимось із дорослих, хоча опція, коли 1 керівник команди привозить усіх дітей від області так само залишається чинною;

•знайти місце, де можна поселити та погодувати усіх учасників та журі і щоб ціни на ці послуги не були захмарними;

•знайти місце, де дітям було б зручно писати олімпіаду;

•знайти журі для перевірки робіт та проведення апеляції;

•знайти спонсорів задля того, щоб суттєво зменшити можливі витрати родин учасників, оскільки олімпіада планувалася на самофінансуванні;

•знайти спонсорів, які б могли надати вабо призи, або гроші на закупівлю призів, бо в такому віці то є дуже важливий елемент.

•Як весь захід провести з мінімальним використанням навчальних днів, щоб діти поменше пропускали школу;

•Яке дозвілля організувати дітям, щоб в них залишилися незабутні враження про цей захід та виникле бажання брати участь в математичних змаганнях якнайчастіше.

Звичайно, що ще були інші моменти, які варто було вирішити, але ми з цим упоралися. Отож як вони були вирішені вже під час першої олімпіади і стало основою усіх наступних олімпіад.

Стосовно кількості днів, то ми зупинилися на 4 днях. 

•1 день. Заїзд учасників, відкриття, ознайомлення з умовами проведення олімпіади, знайомство поміж собою, з організаторами та журі.

•2 день. Перший тур олімпіади до обіду, по обіді – вільний час (самостійна прогулянка Києвом) або організоване дозвілля.

•3 день. Другий тур олімпіади до обіду, по обіді – організоване дозвілля, оскільки дітям вже не треба було налаштовуватися на змагання наступного дня.

•4 день. До обіду апеляція та паралельно друк дипломів переможцям та учасникам. По обіді – закриття, нагородження учасників дипломами та призами і роз’їзд по домівках.

Місце в календарі було обране як травень. При цьому в зазначені 4 дні олімпіади обов’язково входили субота та неділя, зазвичай, як дні написання турів, тобто 2-й та 3-й дні олімпіади. Оскільки на першу половину травня в нас зазвичай припадає відбір команди України на Міжнародну математичну олімпіаду, то один з двох перших вікендів травня припадав на відбір на ІМО, іншій – на олімпіаду для 5–7 класів. Ми зупинилися на варіанті участі по одній дитині в кожній з трьох паралелей 5–7 класів від кожної області. Крім того, оскільки декілька областей вирішили не відправляти своїх учасників, то від Києва поза конкурсом брали участь по 4 дитини в паралелі. 

Зі спонсорами все було геть не просто, хоча саме на першій олімпіаді завдяки Юлії в нас компанія АВК «завалила» дітей цукерками і на відкритті, і на закритті, і журі, яке так само складається з молоді, а тому полюбляє цукерки, також перепало. 

Усі інші питання вирішив Київський національний університет імені Тараса Шевченко, який взяв під свою опіку цю олімпіаду і максимально ефективно усі проблеми вирішувалися – і з поселенням, і з харчуванням і з усім іншим. 

Розвиток змагання

Останніми роками в деяких областях почалася та активно розвивається робота з талановитими дітьми, починаючи вже з 4–5 класів. Зрозуміло, що все це просто поява небайдужих вчителів, батьків, студентів в регіонах, які розуміють важливість такої роботи, але приємно відчувати, що і ми трошки допомагаємо в цій роботі. В деяких інших областях провідні ліцеї стали активно шукати майбутніх учнів, що так само сприяє розвитку математичного руху в регіоні. Але є регіони, де не просто нічого не проводиться, а ще й серед чиновників багато таких, що забороняють будь-яку ініціативу. Особливо ми це відчули, коли проводили два роки поспіль усі Всеукраїнські олімпіади під час епідемії ковіду. Нагадаю, що в ці роки олімпіади були проведені за таким принципом. В періоди послаблення ковідних обмежень команда області збиралася в своїй області, зазвичай в обласному центрі. Зрозуміло, що ми поєднали проведення Всеукраїнської олімпіади для 8–11 класів з цією олімпіадою. Це дуже спростило участь в олімпіаді для 5–7 класів, але навіть для цього треба в області провести якесь змагання, щоб належним чином вибрати представника області. 

В наше журі Всеукраїнської олімпіади для учнів 8–11 класів входять принаймні по одному представнику кожної області України. Саме цих представників нашого журі ми просимо стати ініціатором проведення різноманітних математичних заходів у своєму регіоні. Особливо в тих регіонах, де загалом не відбувається нічого, певні успіхи в цьому напрямі вже є. але лишається частина регіонів де все-все робиться дуже і дуже важко, кожного року доводиться когось переконувати, щось пояснювати в важливості роботи з талановитими дітьми свого регіону. 

Загалом зараз регіони поділилися на такі групи. У першій групі керівники команд постійно перепитують, чи можна привезти більше своїх учасників ніж 3. У другій групі певним чином визначають своїх представників та рекомендують батькам привезти своїх дітей на наш захід. В останній групі все відбувається геть випадковим чином. Якщо вдається щось провести, то представники областей можуть до нас приїхати. Якщо нічого не відбувається інколи самі небайдужі батьки звертаються до організаторів олімпіади з проханням привезти свою дитину, як представника області. Зазвичай відмов від нас в таких випадках не було. Знизу в табличках наведені учасники усіх олімпіад за ці роки, де можна переглянути від яких областей учасники є постійно, аде є час від часу. 

В ідеалі, якщо в регіоні проводяться олімпіади для дітей 4–7 класів, то питання відбору кращих не стоїть. Якщо такі змагання не проводяться, то від нас є такі пропозиції по відбору учасників: за 7 клас запросити представника, що показав кращий результат на ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнської олімпіади. За 6 клас можна запросити учня, що показав кращій результат на ІІ (районному) етапі Всеукраїнської олімпіади. Це може бути переможець цього етапу олімпіаді в обласному центрі, або відібрати учасника серед декількох таких переможців. Стосовно представника 5 класу, то тут або треба таки проводити якесь змагання між п’ятикласниками, або запрошувати учасника з провідного ліцею області, або придумати якійсь свій варіант. 

За ці роки стало зрозумілим, що варто вводити певну систему рейтингів регіонів, щоб від регіонів, в яких є діти, що показують гарний результат, на Всеукраїнську олімпіаду потрапляли по декілька учасників. 

З весни 2023 року ця олімпіада носить ім’я Юлії Здановської, яка загинула як волонтер в Харкові в березні 2022 року від російської ракети.

Сучасний стан

Станом на зараз ситуація така. Олімпіада щороку проводиться під егідою КНУ ім. Шевченка, діти поселяються в готелі ІПО та/або гуртожитку УФМЛ, там же відбувається і харчування. Олімпіаду діти пишуть в різних корпусах університету або в інших приміщеннях в залежні від безпекової ситуації. Цього року діти писали в укритті приватної школи «ЛІКО-скул». Сподіваюся, що війна завершиться і в мирні часи вибір місця проведення буде ширшим і з цим проблем не буде. Саме із-за вирішення усіх цих питань належним чином в Києві не стоїть питання проведення цієї олімпіади в іншому місті чи місці. 

Стосовно спонсорів, то на щастя з’явилися постійні спонсори – це Благодійний фонд «RAZOM» української діаспори в Нью-Йорку, а також Благодійний фонд «Україна» президента України Леоніда Кучми. Так само періодично виникають тимчасові спонсори, які відгукуються на певні звернення про допомогу, на жаль, вони поки не перейшли в розряд постійних, тобто щороку ми звертаємося до багатьох компаній та фірм і деякі відгукуються. 

Рейтинги станом на зараз обчислюються таким чином. За кожний І диплом команда області отримує 5 балів, за ІІ диплом – 3 бали, за ІІІ диплом команда області отримує 1 бал. Сума набраних балів ділиться на кількість учасників, які мала мати в своєму складі. Вперше ця рейтингова схема запрацювала на VII Всеукраїнській олімпіаді в травні 2025 року, сподіваємося, що вона працюватиме і надалі, або оргкомітет прийме рішення на її оновлення, тобто змінити формулу обчислення рейтингів. 

Сподіваюся, що таки в усіх регіонах України почнеться активна робота з дітьми, починаючи хоча б з 4 класу, щоб ми могли якомога раніше знаходити майбутніх зірочок і вже не загубити їх, а плідно готувати до майбутніх перемог, до подальшого навчання в провідних університетах України та світу. 

Хронологія

Потенційно V олімпіада мала відбутися навесні 2022 року, але рашистський ворог не дав змоги її провести, щоб не наразити наших талановитих дітей на небезпеку. Нагадаємо, що саме 3 березня 2022 року загинула талановита українська математикіня, педагог, переможниця великої кількості олімпіад з математики та інформатики Юлія Здановська. Відтоді ці олімпіади носять її їмʼя…

СЛАВА УКРАЇНІ!!!

ГЕРОЯМ СЛАВА!!!

СМЕРТЬ ВОРОГАМ!!!

2
Додати коментар
Karina 16.05.2025, 06:40
Дуже вдячні всім організаторам і в Києві, і в областях за можливість набути цей безцінний досвід школярам. Хотілося би ще була така функція, щоб від області могли підібратися не 3 або 6, а наприклад 4 або 5 учасників. Бо бувають випадки, коли двоє переможців з однією кількістю балів в одній паралелі..
Відповіді:
Богдан 16.05.2025, 06:40
Треба, щоб хтось запропонував якісь об'єктивні чинники для визначення кількостей команд, бо тут важко запропонувати щось "суь'єктивне", тобто не однакове для усіх. Якщо буде пропозиція, вона вартуватиме обговорення. Поки картина така - в області почали щось робити, з'являються бажаючи і майже завжди більше одного, перестали щось робити - і трьох учасників не дочекаємося. Такі реалії...