Всеукраїнська математична олімпіада для учнів 5 – 7 класів імені Юлії Здановської (2018 – …)

Історія виникнення
Якщо подивитися на результати IV етапів Всеукраїнських олімпіад, легко побачити, що відбувається серйозне домінування невеликої кількості регіонів над більшістю інших. Завжди серед переможців олімпіад, особливо тих, хто виборов І та ІІ дипломи, була переважна більшість учнів з команди Києва, Харківської, Львівської областей та УФМЛ. Представники інших областей ставали переможцями не часто, зазвичай, якщо з’являлася суперталановита дитина в якомусь регіоні, то вона ставала призером декілька років поспіль. Нерідко такі діти потрапляли і на Міжнародну математичну олімпіаду, але це далеко не свідчило про те, що ситуація з вивченням математики в регіоні на належному рівні. Це просто виключення, яке підтверджує правило, що системна робота з юними математиками проводиться лише в окремих регіонах, в окремих навчальних закладах, окремими вчителями.
Загалом в багатьох регіонах України окрім офіційних математичних олімпіад – районна та обласна– не проводиться більше нічого. Діти приходять в 7 чи 8 класі на олімпіаду і часто взагалі не розуміють, як такі задачі розв’язуються. В шкільних підручниках олімпіадних задач майже немає, гуртків чи факультативів не проводиться, а найкращі вчителі індивідуально займаються підготовкою до ЗНО.
Звичайно, що коли діти від області потрапляють на IV етап Всеукраїнських олімпіад, то надалі вже вчителі, батьки намагаються щось організувати в сенсі додаткових занять, але дуже важко, а фактично й неможливо надолужити втрачене раніше. В провідних математичних ліцеях Києва дітей набирають в математичні класи вже з 5 класу, при цьому за кожну талановиту дитину борються одночасно одразу декілька вчителів з різних навчальних закладів. І з 5 класу починається активна математична підготовка, як на уроках, так і на позакласних заняттях. Поміж цією підготовкою проводяться багато різних змагань – олімпіади, турніри, математичні бої тощо, де діти та їхні вчителі мають змогу перевірити якість підготовки, набути належного досвіду, упевненості в своїх силах.
Нам би дуже хотілося, щоб активна математична підготовка для дітей починалася якомога раніше і проводилася в усіх регіонах. Але успіх такої роботи можливий лише при поєднанні зусиль вчителів, освітніх чиновників з одного боку, а також дітей та їхніх батьків з іншого. Батьки якомога раніше мають зрозуміти талант своєї дитини, щоб активно сприяти цій підготовці.
Після великого успіху в Києві змагань для учнів 4–6 класів ми зрозуміли, що варто спробувати організувати дещо аналогічне і на Всеукраїнському рівні. Хочеться зазначити, що в організації першої такої олімпіади велику роль зіграла Юлія Тихонравова, на той час студентка 2 курсу факультету комп’ютерних наук та кібернетики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Зрозуміло, які питання нам довелося одразу вирішувати:
•знайти зручнийчас в шкільному календарі, щоб ця подія не накладалася наінші;
•оскільки це олімпіада для геть юних математиків, то далеко не усі батьки зголосяться відпустити дитину з чужою людиною, а тому ми передбачили можливість, що кожна така дитина-учасник, може приїхати з кимось із дорослих, хоча опція, коли 1 керівник команди привозить усіх дітей від області так само залишається чинною;
•знайти місце, де можна поселити та погодувати усіх учасників та журі і щоб ціни на ці послуги не були захмарними;
•знайти місце, де дітям було б зручно писати олімпіаду;
•знайти журі для перевірки робіт та проведення апеляції;
•знайти спонсорів задля того, щоб суттєво зменшити можливі витрати родин учасників, оскільки олімпіада планувалася на самофінансуванні;
•знайти спонсорів, які б могли надати вабо призи, або гроші на закупівлю призів, бо в такому віці то є дуже важливий елемент.
•Як весь захід провести з мінімальним використанням навчальних днів, щоб діти поменше пропускали школу;
•Яке дозвілля організувати дітям, щоб в них залишилися незабутні враження про цей захід та виникле бажання брати участь в математичних змаганнях якнайчастіше.
Звичайно, що ще були інші моменти, які варто було вирішити, але ми з цим упоралися. Отож як вони були вирішені вже під час першої олімпіади і стало основою усіх наступних олімпіад.
Стосовно кількості днів, то ми зупинилися на 4 днях.
•1 день. Заїзд учасників, відкриття, ознайомлення з умовами проведення олімпіади, знайомство поміж собою, з організаторами та журі.
•2 день. Перший тур олімпіади до обіду, по обіді – вільний час (самостійна прогулянка Києвом) або організоване дозвілля.
•3 день. Другий тур олімпіади до обіду, по обіді – організоване дозвілля, оскільки дітям вже не треба було налаштовуватися на змагання наступного дня.
•4 день. До обіду апеляція та паралельно друк дипломів переможцям та учасникам. По обіді – закриття, нагородження учасників дипломами та призами і роз’їзд по домівках.
Місце в календарі було обране як травень. При цьому в зазначені 4 дні олімпіади обов’язково входили субота та неділя, зазвичай, як дні написання турів, тобто 2-й та 3-й дні олімпіади. Оскільки на першу половину травня в нас зазвичай припадає відбір команди України на Міжнародну математичну олімпіаду, то один з двох перших вікендів травня припадав на відбір на ІМО, іншій – на олімпіаду для 5–7 класів. Ми зупинилися на варіанті участі по одній дитині в кожній з трьох паралелей 5–7 класів від кожної області. Крім того, оскільки декілька областей вирішили не відправляти своїх учасників, то від Києва поза конкурсом брали участь по 4 дитини в паралелі.
Зі спонсорами все було геть не просто, хоча саме на першій олімпіаді завдяки Юлії в нас компанія АВК «завалила» дітей цукерками і на відкритті, і на закритті, і журі, яке так само складається з молоді, а тому полюбляє цукерки, також перепало.
Усі інші питання вирішив Київський національний університет імені Тараса Шевченко, який взяв під свою опіку цю олімпіаду і максимально ефективно усі проблеми вирішувалися – і з поселенням, і з харчуванням і з усім іншим.
Розвиток змагання
Останніми роками в деяких областях почалася та активно розвивається робота з талановитими дітьми, починаючи вже з 4–5 класів. Зрозуміло, що все це просто поява небайдужих вчителів, батьків, студентів в регіонах, які розуміють важливість такої роботи, але приємно відчувати, що і ми трошки допомагаємо в цій роботі. В деяких інших областях провідні ліцеї стали активно шукати майбутніх учнів, що так само сприяє розвитку математичного руху в регіоні. Але є регіони, де не просто нічого не проводиться, а ще й серед чиновників багато таких, що забороняють будь-яку ініціативу. Особливо ми це відчули, коли проводили два роки поспіль усі Всеукраїнські олімпіади під час епідемії ковіду. Нагадаю, що в ці роки олімпіади були проведені за таким принципом. В періоди послаблення ковідних обмежень команда області збиралася в своїй області, зазвичай в обласному центрі. Зрозуміло, що ми поєднали проведення Всеукраїнської олімпіади для 8–11 класів з цією олімпіадою. Це дуже спростило участь в олімпіаді для 5–7 класів, але навіть для цього треба в області провести якесь змагання, щоб належним чином вибрати представника області.
В наше журі Всеукраїнської олімпіади для учнів 8–11 класів входять принаймні по одному представнику кожної області України. Саме цих представників нашого журі ми просимо стати ініціатором проведення різноманітних математичних заходів у своєму регіоні. Особливо в тих регіонах, де загалом не відбувається нічого, певні успіхи в цьому напрямі вже є. але лишається частина регіонів де все-все робиться дуже і дуже важко, кожного року доводиться когось переконувати, щось пояснювати в важливості роботи з талановитими дітьми свого регіону.
Загалом зараз регіони поділилися на такі групи. У першій групі керівники команд постійно перепитують, чи можна привезти більше своїх учасників ніж 3. У другій групі певним чином визначають своїх представників та рекомендують батькам привезти своїх дітей на наш захід. В останній групі все відбувається геть випадковим чином. Якщо вдається щось провести, то представники областей можуть до нас приїхати. Якщо нічого не відбувається інколи самі небайдужі батьки звертаються до організаторів олімпіади з проханням привезти свою дитину, як представника області. Зазвичай відмов від нас в таких випадках не було. Знизу в табличках наведені учасники усіх олімпіад за ці роки, де можна переглянути від яких областей учасники є постійно, аде є час від часу.
В ідеалі, якщо в регіоні проводяться олімпіади для дітей 4–7 класів, то питання відбору кращих не стоїть. Якщо такі змагання не проводяться, то від нас є такі пропозиції по відбору учасників: за 7 клас запросити представника, що показав кращий результат на ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнської олімпіади. За 6 клас можна запросити учня, що показав кращій результат на ІІ (районному) етапі Всеукраїнської олімпіади. Це може бути переможець цього етапу олімпіаді в обласному центрі, або відібрати учасника серед декількох таких переможців. Стосовно представника 5 класу, то тут або треба таки проводити якесь змагання між п’ятикласниками, або запрошувати учасника з провідного ліцею області, або придумати якійсь свій варіант.
За ці роки стало зрозумілим, що варто вводити певну систему рейтингів регіонів, щоб від регіонів, в яких є діти, що показують гарний результат, на Всеукраїнську олімпіаду потрапляли по декілька учасників.
З весни 2023 року ця олімпіада носить ім’я Юлії Здановської, яка загинула як волонтер в Харкові в березні 2022 року від російської ракети.
Сучасний стан
Станом на зараз ситуація така. Олімпіада щороку проводиться під егідою КНУ ім. Шевченка, діти поселяються в готелі ІПО та/або гуртожитку УФМЛ, там же відбувається і харчування. Олімпіаду діти пишуть в різних корпусах університету або в інших приміщеннях в залежні від безпекової ситуації. Цього року діти писали в укритті приватної школи «ЛІКО-скул». Сподіваюся, що війна завершиться і в мирні часи вибір місця проведення буде ширшим і з цим проблем не буде. Саме із-за вирішення усіх цих питань належним чином в Києві не стоїть питання проведення цієї олімпіади в іншому місті чи місці.
Стосовно спонсорів, то на щастя з’явилися постійні спонсори – це Благодійний фонд «RAZOM» української діаспори в Нью-Йорку, а також Благодійний фонд «Україна» президента України Леоніда Кучми. Так само періодично виникають тимчасові спонсори, які відгукуються на певні звернення про допомогу, на жаль, вони поки не перейшли в розряд постійних, тобто щороку ми звертаємося до багатьох компаній та фірм і деякі відгукуються.
Рейтинги станом на зараз обчислюються таким чином. За кожний І диплом команда області отримує 5 балів, за ІІ диплом – 3 бали, за ІІІ диплом команда області отримує 1 бал. Сума набраних балів ділиться на кількість учасників, які мала мати в своєму складі. Вперше ця рейтингова схема запрацювала на VII Всеукраїнській олімпіаді в травні 2025 року, сподіваємося, що вона працюватиме і надалі, або оргкомітет прийме рішення на її оновлення, тобто змінити формулу обчислення рейтингів.
Сподіваюся, що таки в усіх регіонах України почнеться активна робота з дітьми, починаючи хоча б з 4 класу, щоб ми могли якомога раніше знаходити майбутніх зірочок і вже не загубити їх, а плідно готувати до майбутніх перемог, до подальшого навчання в провідних університетах України та світу.
Хронологія



Потенційно V олімпіада мала відбутися навесні 2022 року, але рашистський ворог не дав змоги її провести, щоб не наразити наших талановитих дітей на небезпеку. Нагадаємо, що саме 3 березня 2022 року загинула талановита українська математикіня, педагог, переможниця великої кількості олімпіад з математики та інформатики Юлія Здановська. Відтоді ці олімпіади носять її їмʼя…




СЛАВА УКРАЇНІ!!!
ГЕРОЯМ СЛАВА!!!
СМЕРТЬ ВОРОГАМ!!!