11.12.2025

2-й командний чемпіонат Києва з математики

card-img

1. Термін проведення

2. Правила чемпіонату

3. Певні міркування про чемпіонат

1. Термін проведення

Це повідомлення в першу чергу про майбутній термін проведення чемпіонату, щоб усі своєчасно про це дізналися та скорегували свої плани або підказали нам, що варто щось змінити в цих термінах.

Чемпіонат для 4–7 класів буде проведено в неділю, 1 березня 2026 року, а для учнів 8–11 класів — наступної неділі, тобто 8 березня. Минулого року я лише в лютому це змагання придумав, а тому й для вибору терміну був небагатий вибір при нашому щільному календарі.

Цього року, за новим Положенням про олімпіади, усі ІІ етапи мають завершитися до 10 лютого, а ІІІ етапи мають розпочатися від 15 березня. Тобто є місяць, коли можна спробувати юних математиків чимось зацікавити. У Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, де проходить більшість наших заходів, через проблеми зі світлом та укриттями студенти до 27 лютого навчаються дистанційно. Саме вони складають основу журі, тому вибір термінів проведення стає зрозумілим. Крім того, врахуємо, що в нас є бажання, щоб у чемпіонаті взяли участь усі найкращі, тому варто дочекатися повернення наших учасників з RMM.

На початку нового року ми оприлюднимо реєстрацію на чемпіонат Києва, а до того прошу усіх ознайомитися з правилами проведення чемпіонату та формування команд.

2. Правила чемпіонату

1. Чемпіонат проводиться окремо в кожній паралелі 4–9 класів та разом в паралелі 10–11 класів поміж командами, що своєчасно заявилися на чемпіонат. Команда складається РІВНО з 4-х учасників. Якщо кількість команд не перевищує 6, то кожна команда грає проти кожної іншої, інакше – змагання проводяться за швейцарською системою. Цей варіант вважаємо основним. 

2. Змагання триває 6 турів. У кожному турі команди розбиваються на пари за принципами швейцарської системи і грають одна проти іншої. Команда, що перемогла, отримує 2 очки, та, що програла, очок не отримує, якщо гра завершилася у нічию, то кожна команда отримує по 1 очку в загальний залік. 

3. Кожний тур триває 15 хвилин. Команда отримує на турі 4 задачі кожної з 4-х тематик: Алгебра, Геометрія, Комбінаторика та Теорія чисел. Кожний член команди отримує задачу обраної тематики і розв’язує лише її. Він не може в процесі розв’язання спілкуватися з іншими членами команди, а також взагалі з іншими людьми. По завершенні раунду кожний учасник має здати тільки відповідь по своїй задачі, розв’язання задачі не перевіряється. За правильну відповідь до кожної задачі команда отримує 5 балів, якщо команда взагалі не дає відповідь в задачі, то команда отримує 2 бали, якщо відповідь неправильна, то команда отримує 1 бал. Загальний результат команди в раунді складає суму набраних балів по усіх 4-х задачах. Для команд, що грають одна проти одної порівнюються суми балів, в кого вона більша – стає переможцем, в кого менше – командою, що зазнала поразку. Якщо балів порівну, то вважаємо, що гра завершилася внічию. 

Якщо команд, що беруть участь в заході, непарна кількість, то в кожному турі одна з команд (зазвичай з найменшим рейтингом на даний момент) грає з уявною командою. Тобто вона розв’язує задачі і надає відповіді. При цьому вважається, що супротивник по кожній задачі відповіді не надав, тобто отримав по 2 бали за кожну із задач. Таким чином команда може виграти, зіграти внічию та навіть програти уявній команді. 

4. Поміж раундами є пауза довжиною у 5–10 хвилин, за цей час журі опрацьовує результати, підводить підсумки кожної гри, вводить результати в таблицю і формує пари команд наступного раунду. 

Якщо команда хоче поміняти розподіл тематик між учасника, то капітан команди має про це в перерві попередити журі. 

5. У підсумку в таблиці чемпіонату команди сортуються за кількістю набраних очок, тобто краще місце має та команда, в якої очок більше. При рівній кількості очок вище місце займає та команда, що за підсумками 6 раундів набрала сумарно більше балів. Якщо і цей показник в команд рівний, то вважаємо, що команди показали однаковий результат. 

6. За порушення правил доброчесності, якщо окремі члени команди спілкуються один з одним, використовують електронні гаджети тощо команда дискваліфікується з чемпіонату і усі нею набрані очки анулюються. Результати ігор вже зіграних для їхніх супротивників не змінюються. 

3. Певні міркування про чемпіонат

Ідея проведення чемпіонату саме в такій формі базується на таких міркуваннях. Є дуже потужні окремі учасники, які на командних змаганнях (на боях, занзібарах тощо) розв’язують левову кількість задач — наприклад, 5–6 із 8. Тобто фактично команда може мати одного сильного учня і показувати гарні результати. У цьому чемпіонаті окремий учасник може розв’язати в кожному раунді максимум 1 задачу. Таким чином, щоб показати гарний результат, команда має мати у своєму складі декількох гарних математиків, кожен з яких має вносити свій внесок у перемогу.

Є учасники, які мають певні уподобання: хтось обожнює геометрію, хтось — комбінаторику. Тут якраз є змога, щоб протягом чемпіонату вони розв’язували задачі своєї улюбленої тематики. І кожна команда має формуватися за такими принципами, тобто мати фахівця кожного напрямку.

У кожному раунді для перемоги команда не зобов’язана правильно розв’язати (надати правильну відповідь) кожну задачу, а має зробити це краще, ніж її супротивник саме в конкретній грі, тобто набрати більше балів. Хоча й загальна кількість набраних балів також впливатиме на остаточний результат.

Правила набору балів за задачі стимулюють надавати лише ту відповідь, у правильності якої учасник упевнений. Інакше вигідніше взагалі не надавати відповідь, ніж подати неправильну.

СЛАВА УКРАЇНІ!!!

ГЕРОЯМ СЛАВА!!!

СМЕРТЬ ВОРОГАМ!!!

0
Додати коментар