Перспективи олімпіадного року за мотивами зустрічі в ІМЗО
1.Преамбула
Наша ініціативна група, що складається з очільників олімпіад в Україні з математики, інформатики та хімії, була на зустрічі з директором ІМЗО, а також керівниками відділу роботи з обдарованими дітьми, тобто з тими людьми на яких покладена відповідальність за проведення офіційних олімпіад в Україні. Зараз ми конспективно наведемо питання, що ми обговорювали і перспективи їхнього вирішення. Варто зазначити такі моменти:
- якби ми не ініціювали цю зустріч вже сьогодні, то вирішення багатьох питань могло стати сильно ускладненим;
- усі питання, що ми підняли, то була суто наша ініціатива, тобто ми натякали керівництву олімпіадами в Україні, що ці питання і ховатися від них не варто;
- попередньо на усі ці питання мають бути дані рекомендації та роз’яснення, відповідно є час висловити усім своє бачення та дати слушні поради по будь-яких з цих питань;
- усі сьогоднішні узгодження та домовленості можуть бути просто змінені чи «переглянуті», бо таку звичку має Борис Кремінський, що очолив відповідний відділ ІМЗО, приблизно так стало з новою редакцією «Положення про олімпіади», де усі напрацювання нашої групи були відкинуті, бо у пана Бориса інша думка чи інше бачення.
Тепер про усі питання, які були обговорені.
2.Про нагородження переможців Міжнародних олімпіад
Ця проблема виявилася спільною, тобто керівництво ІМЗО вже почало збирати дані про переможців Міжнародних олімпіад, а також до тих, хто причетний до їхньої підготовки. Усі розуміють складність ситуації в нашій країні, а тому це питання буде поставлене перед офісом Президента. Якщо вони знайдуть можливість, то нагородження відбудеться. Як державними відзнаками так і іншими заохоченнями від спонсорів, які розуміють важливість цих перемог особливо в такі часи.
3.Проведення предметних олімпіад
Тут нам вдалося донести, що не можливо в теперішніх умовах усі олімпіади – мовні, математику, географію, трудове навчання тощо – проводити за абсолютно однаковими принципами та підходами. Скрізь є нюанси, а крім того у керівників олімпіад є своє бачення, як їх краще проводити. І не варто таке бачення поширювати на інші предмети. Можливість скористатися гарними та слушними ідеями – це одне, а усіх заганяти під одну кальку – абсурдно.
Тому для небайдужих до математики прошу висловлювати свої побажання стосовно математичних олімпіад, тут мова, звичайно, йде про олімпіади ІІ та ІІІ етапів.
Очевидно, що шкільні олімпіади, тобто олімпіади І етапу, будуть проведені навчальними закладами на свій розсуд, тут щось пропонувати та підказувати недоречно, бо усі школи геть в різних умовах – від ситуації, як і до війни в школі майже нічого не змінилося, до вщент зруйнованої будівлі школи і намаганням зібрати учнів на навчання он-лайн.
Про IV етап говорити просто зарано, бо це буде навесні і думаю, що вони усі будуть проведені належним чином в безпечних на той момент регіонах.
ІІ етап має стати суто тренувальним чи тестувальним для подальшого проведення ІІІ етапу. Є пропозиція, щоб з математики провести його в спільний для усієї України день за спільними текстами. Але це на стадії обговорення.
ІІІ етап має бути відкритим, але питання форми його проведення залишається відкритим – он-лайн, офлайн чи змішаний. Але про це – трохи далі.
4.Учасники Всеукраїнських олімпіад
Я вже описував раніше, наскільки в різних обставинах знаходяться школярі України:
- діти, в яких нічого не змінилося;
- діти, що переїхали в інші регіони України та будуть навчатися в деякій місцевій школі;
- діти, що переїхали в інші регіони України та будуть навчатися в своїй старій школі он-лайн, при цьому школа могла залишитися як за старою локацією так і за новою;
- діти, що переїхали за кордон України та будуть навчатися тільки в місцевій школі;
- діти, що переїхали за кордон України та будуть навчатися в місцевій школі і планують продовжити навчання в старій школі он-лайн;
- думаю, що життя настільки непередбачливе, то є і інші варіанти.
Зрозуміло, що ми не хочемо втратити жодного українського школяра, що має бажання брати участь в олімпіадах. Здебільшого не вони винні в тому, як змінилося їхнє місце теперішнього перебування. Тому варто усім категоріям надати можливість брати участь в українських олімпіадах.
Одразу виникає природне запитання стосовно їхньої участі, і головні з них такі – в якому саме регіоні має брати участь дитина (за місцем теперішнього проживання, старого проживання, місця розташування старої школи, школи он-лайн тощо) та в якому форматі це має відбуватися.
Тут вкотре бачимо, як «Положення про олімпіади» відстає від реалій життя. Як це відбувалося усі останні і навіть доковідні роки, бо немає бажання слухати поради у відповідальних за це Положення. Ось що написане в перших його пунктах, де взагалі мали бути зазначеними мождливі учасники Всеукраїнських олімпіад:
«1.2. Всеукраїнські учнівські олімпіади проводяться щороку серед учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів з таких навчальних предметів:…»
Далі йде великий перелік предметів.
Таким чином нічого не сказане стосовно того, що в них можуть брати участь лише діти громадяни України чи і громадяни інших країн. Так само де мають навчатися такі учні – тільки в українських навчальних закладах чи можуть і в іноземних? Тобто можливі 4 різні рішення, кожне з яких має право на існування.
Сьогодні керівництво ІМЗО запропонувало таке бачення виходу з ситуації:
Якщо дитина отримує основну освіту в українському навчальному закладі (будь-якої форми, але ліцензоване, тобто видає випускникам атестати), то дитина має брати участь в регіоні за місцем реєстрації цього навчального закладу.
Якщо дитина отримує освіту лише в іноземному навчальному закладі, то вона має написати заяву, щоб брати участь в олімпіаді ІІІ етапу в регіоні, з якого він виїхав за кордон.
Саме звідси виникає складне питання, як поставити в рівні умови усіх учасників, які мають змагатися начебто в одній олімпіаді певного регіону, але одні знаходяться у відповідній області, а інші – далеко за кордоном.
Так само виникає суперечність з «Положенням про олімпіади», де ІІІ етапи олімпіад мають стати відкритими, та діти мають додаватися до участі за особистою заявою, хоча ми дуже наполягали прописати відкритість олімпіад ІІІ етапу, але хтось все бачив чи недобачав це інакше.
5.Члени журі
Це питання взагалі не викликало жодних заперечень: голова журі може формувати склад журі, в якому можуть бути члени журі он-лайн на олімпіаді будь-якого рівня.
6.На завершення
Я конспективно описав, що нам очікувати. Від ІМЗО мають вийти «Методичні рекомендації» стосовно форми проведення олімпіад, в яких будуть виписані ці основні моменти, а також багато інших, як проводити олімпіади ІІ та ІІІ етапів. До середини вересня вони мають з’явитися і ми побачимо, наскільки суттєво вони можуть змінитися відповідно до сьогоднішнього обговорення. Можливо знову проявиться «своє бачення» деяких питань одним з фігурантів зустрічі, побачимо. Сподіваюся, що зміст домовленостей не буде змінений.
І на завершення, немає жодних заперечень та суперечностей з тим, якщо дитина буде навчатися в будь-якій ліцензований українській школі – державній чи приватній – і боротиметься за місце в команді України на Міжнародній математичній олімпіаді.
СЛАВА УКРАЇНІ!!!
СМЕРТЬ ВОРОГАМ!!!