brand

Методичні рекомендації щодо проведення ІІІ етапу та підготовки до ІV етапу Всеукраїнської олімпіади з математики у 2021-2022 навчальному році

Методичні рекомендації щодо проведення ІІІ етапу та підготовки до ІV етапу Всеукраїнської олімпіади з математики у 2021-2022 навчальному році

  1. Особливості проведення ІІІ етапу олімпіади
  2. Зміст, обсяг та рівень складності спільних завдань
  3. Оцінювання робіт учасників ІІІ етапу олімпіади
  4. Науково-методичне забезпечення ІІІ етапу олімпіади

ІІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики буде проводитися у січні 2022 року, 1-й тур запланований на неділю 23 січня, 2-й тур – на неділю 30 січня.

1 Методичні рекомендації  щодо проведення ІІІ етапу та підготовки  до ІV етапу Всеукраїнської олімпіади з математики у 2021-2022 навчальному році

1.Особливості проведення ІІІ етапу олімпіади

Для оргкомітетів та журі ІІІ етапів Всеукраїнських олімпіад в областях та місті Києві рекомендуємо три варіанти проведення III етапу олімпіади.

1 варіант. Відповідно до «Положення про проведення олімпіад…» обидва тури ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики провести за завданнями, розробленими Інститутом модернізації змісту освіти (ІМЗО). В цьому випадку тури у відповідних регіонах проводяться 23 та 30 січня 2022 року. Запланований початок олімпіади о 10:00 (термін початку олімпіади може коливатися в залежності від особливостей кожного регіону). Завдання будуть надіслані до місць проведення за 1–2 години до початку туру. Приблизно о 14:00 умови з повними розв’язаннями завдань ІІІ етапу олімпіади з математики будуть розіслані по регіонах, а о 16:00 – розміщені на сайті matholymp.com.ua.

У кожному регіоні журі самостійно розроблює критерії оцінювання кожного завдання, за якими відбувається перевірка розв’язання завдань учасниками. Ці критерії можуть відрізнятися по різних областях.

2 варіант. Обидва тури олімпіади в регіоні проводяться за власними завданнями та власною системою перевірки робіт. В цьому випадку дати проведення та кількість турів визначаються в регіоні.

3 варіант. Лише 1-й або лише 2-й тур олімпіади в регіоні проводяться за завданнями, розробленими ІМЗО, а інший тур – за власними завданнями. Тоді для спільного туру регіон повинен обрати відповідний термін проведення олімпіади.

Зауваження. За будь-яких умов ми просимо журі та оргкомітет олімпіад ІІІ етапу в регіонах підготувати альтернативні завдання для обох турів. Із-за того, що гарантовано передбачити розповсюдження вірусу COVID-19 як в світі так і в Україні не можливо, то треба бути готовими до різних сюрпризів (не завжди приємних) стосовно карантинних обмежень, які можуть запровадити в окремих регіонах або по всій території країни. Це може зробити неможливим заплановане проведення олімпіади за спільними текстами в деяких областях. Сподіватимемося, що це не трапиться, але краще бути готовими до будь-яких негараздів.

2.Зміст, обсяг та рівень складності спільних завдань

Зміст завдань для ІІІ етапу олімпіади базується на діючій навчальній програмі, в тому числі з урахуванням програми поглибленого вивчення математики. Завдання включають як задачі, пов’язані з розділами шкільного курсу математики поточного навчального року, так і задачі, що базуються на вивченому раніше матеріалі.

Завдання 1-го туру складаються з 4 задач для 7 класу та з 5 задач для 8–11 класів, завдання 2-го туру складаються з 4 задач у кожному класі. Серед завдань у кожній паралелі бажано мати принаймні по одній задачі з алгебри, геометрії, теорії чисел та комбінаторики.

Тривалість 1–го туру для 7 класу – 3 астрономічні години (180 хвилин), для усіх інших класів та для усіх класів у 2-му турі – 4 астрономічні години (240 хвилин).

Для кожної з паралелей 7–11 класів використовуються різні комплекти завдань (хоча окремі задачі можуть пропонуватись одночасно для декількох паралелей).

Учасники ІІІ етапу олімпіади мають володіти не тільки методами, безпосередньо передбаченими навчальними програмами, але й спеціальними прийомами розв’язування олімпіадних задач для відповідних вікових груп, додатковими теоретичними знаннями, передбаченими програмами факультативних курсів, математичних гуртків, усталеною практикою проведення математичних олімпіад в Україні та світі.

Інститутом модернізації змісту освіти буде розроблено завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики у трьох варіантах: рівень «А» (високий), рівень «Б» (середній) та рівень «В» (достатній).

Кожна область, що буде працювати за спільними текстами олімпіади ІІІ етапу, отримає завдання усіх рівнів. У день проведення 1-го (2-го) туру олімпіади у визначений термін на вказану електронну адресу буде надісланий текст умов. Журі та оргкомітет місцевої олімпіади може використати у різних паралелях завдання різних рівнів, якщо вважає це за доцільне. Зазвичай завдання рівня «Б» відрізняється від завдань рівня «А» останньою задачею, завдання рівня «В» відрізняється від завдань рівня «Б» передостанньою задачею.

У разі проведення в області ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади за варіантом 1 або 3 оргкомітети та/чи журі ІІІ етапу, що ухвалили рішення про проведення 1-го та/або 2-го туру за завданнями, наданими ІМЗО, мають надіслати заявку на електронні адреси осіб, які відповідальні за організаційно-технічне забезпечення ІІІ етапу олімпіади з математики за єдиними текстами:

rublyovbv@gmail.com (Рубльов Богдан, голова журі ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад в місті Києві, 0683892107, 0505613964);

kodzarina16@gmail.com (Кодирова Заріна, член оргкомітету ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад, 0951285223);

anik_andrii@ukr.net (Анікушин Андрій, член задачної комісії ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад, 0637103420).

Умови будуть надані українською мовою. За дозволом оргкомітету та журі олімпіади ІІІ етапу в регіоні учасники можуть виконувати завдання олімпіади іншою зручною для себе мовою. Про це учасників мають попередити перед початком олімпіади.

3.Оцінювання робіт учасників ІІІ етапу олімпіади

Для оцінювання робіт використовується система, у якій кожна задача оцінюється цілим числом балів від 0 до 7. Це відповідає практиці роботи журі ІV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики, журі міжнародних математичних олімпіад та більшості інших математичних олімпіад у світі.

В цілому за правильно розв’язану задачу виставляється оцінка від 5 до 7 балів. За суттєве просування, за розв’язання декількох принципових випадків, за задачу розв’язану наполовину виставляється оцінка 3 або 4 бали. За в цілому нерозв’язану задачу може бути виставлена оцінка від 0 до 2 балів.

  • 7 балів – повне та бездоганне розв’язання задачі.
  • 5–6 балів – розв’язання містить незначні недоліки, похибки, неточності тощо.
  • 3–4 бали – якщо задача розв’язана наполовину, в залежності від просування до повного розв’язання.
  • 1–2 бали виставляється при певному змістовному просуванні в напрямі правильного розв’язання.
  • 0 балів – відсутні коректні та змістовні просування в напрямі правильного розв’язання задачі.

Журі перевіряє тільки завдання, що записані у чистовик учасника олімпіади. Чернетка членами журі не розглядається. Під час оцінювання олімпіадних робіт не враховується раціональність або нераціональність розв’язань, метод та шлях розв’язання, а також обсяг написаного. Якщо члени журі не можуть розібрати почерк учасника (слова написані геть нерозбірливо або можуть бути прочитаними декількома способами тощо), то журі має оцінювати в цій задачі лише ту частину розв’язання, яку змогла розібрати. Мова йде саме про розуміння почерку, а не математичної частини написаного розбірливим почерком. При цьому на апеляції учень не має право вимагати «перекласти» для журі зміст написаного.

Для здійснення якісної неупередженої перевірки завдань журі олімпіади ІІІ етапу в кожному регіоні розробляє єдині критерії оцінювання до кожної задачі з урахуванням різних способів розв’язання завдань учасниками олімпіади. У критеріях оцінювання повинні бути відображені всі суттєві кроки (просування) розв’язування кожної задачі. Окремо можна зазначити кроки розв’язання, які не оцінювались (наприклад, правильний рисунок до задачі, розгляд тривіального випадку, застосування методу координат без доведення до остаточного розв’язання тощо). Журі на засіданні обговорює та затверджує критерії оцінювання завдань та розподіл балів.

Журі має забезпечити застосування однакових критеріїв до робіт усіх учасників. По завершенні перевірки робіт, розроблені критерії разом з результатами, повинні бути доступні усім учасникам олімпіади. На їх основі проводиться апеляція. Усі учасники, що приймають участь в олімпіаді ІІІ етапу, своєю участю дають згоду на оприлюднення своїх особистих даних, які використовує оргкомітет та журі при підбитті підсумків олімпіади – ПІБ, навчальний заклад, ПІБ вчителя, результат олімпіади та апеляції тощо.

4.Науково-методичне забезпечення ІІІ етапу олімпіади

Під час складання завдань ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики враховується тематика та формат завдань ІІІ та IV етапів олімпіади попередніх років, опублікованих у посібниках:

  1. Математичні олімпіадні змагання школярів. 2006–2007. Анікушин А.В., Арман А.Р. та ін – К.: Літера, 2008 – 224с.
  2. Математичні олімпіадні змагання школярів України. 2006–2007. Анікушин А.В., Арман А.Р. та ін – К.: Літера, 2008 – 135с.
  3. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2007–2008 та 2008–2009 рр. (за ред. Б. В. Рубльова). — Львів: Каменяр, 2010. — 549 с.
  4. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2009–2010 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2011. — 320 с.
  5. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2010–2011 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2013. — 368 с.
  6. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2011–2012 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2013. — 416 с.
  7. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2012–2013 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2014. — 401 с.
  8. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2013–2014 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2015. — 465 с.
  9. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2014–2015 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2016. — 464 с.
  10. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2015–2016 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2017. — 464 с.
  11. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2016–2017 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2018. — 464 с.
  12. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2017–2018 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2019. — 464 с.
  13. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2018–2019 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2020. — 464 с.
  14. Математичні олімпіадні змагання школярів України: 2019–2020 (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2021. — 496 с.
  15. Українські математичні олімпіади. Довідник. В.А.Вишенський, О.Г.Ганюшкін та ін. – К.: Вища школа, 1993. – 415с.
  16. Київські математичні олімпіади 1984–1993 рр. Збірник задач. В.А.Вишенський, М.В.Карташов та ін. – К.: Либідь, 1993. – 144с.
  17. Київські міські математичні олімпіади 2003–2011 рр. (за ред. Б. В. Рубльова). — Харків: Гімназія, 2011. — 192 с.

Також пропонується користуватися такими Інтернет-джерелами:

  1. matholymp.com.ua – сайт київських та всеукраїнських олімпіад та турнірів з математики, де можна знайти тексти завдань, результати та умови проведення математичних змагань, що проходили в Україні протягом останніх двох років
  2. http://imo-official.org – сайт міжнародних олімпіад з математики

СЛАВА УКРАЇНІ!!!

ГЕРОЯМ СЛАВА!!!

 

Andrey

    3 коментарі

    Учасник Оприлюднено09:16 - 08.01.2022

    Чи можуть деякі області обрати 4 варіант проведення (тобто проводити лише 1 тур обласної олимпіади, та не проводити відборів на всеукраїнську олімпіаду, як в минулому році в деякій області)?

      Богдан Рубльов Оприлюднено09:08 - 11.01.2022

      Це не 4-й варіант, це 3-й варіант, коли ви 1 з 2-х тупів пишете разом, а далі – робіть в області все, що вважаєте за доречне

    Віктор Оприлюднено12:48 - 20.01.2022

    Підкажіть будь ласка коли відбудеться це дійство, тобто 3й етап олімпіади (1й тур) у Харкові? Тут написано 23 січня, в нас казали 24, тепер кажуть перенесли на 31. Незрозуміло в кого у Харкові про це питати.

    Напишіть відгук

    Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.