brand

Про ситуацію з олімпіадами на зараз

Про ситуацію з олімпіадами на зараз

  1. Про відлуння минулого навчального року
  2. Що варто було зробити МОН та ІМЗО
  3. Теперішня ситуація
  4. Олімпіади попри все, за будь-яку ціну!
  5. Що таки варто зробити

  1. Про відлуння минулого навчального року

Нагадаємо, що минулого року після скасування IV етапів олімпіад у березні та квітні, МОН вирішив їх не проводити зовсім. Через це підвисла участь команд України в усіх Міжнародних олімпіадах. Математики та інформатики вирішили провести усі належні заходи своїми силами. У подальшому, щоб бути більш точним я буду розповідати лише про ситуацію з математичними заходами, по питаннях інформатики все приблизно відбувалося так само.

В доволі складних умовах із дотриманням усіх вимог безпеки були проведені Всеукраїнська он-лайн олімпіада (ВОМ) та відбір команди України на Міжнародну математичну олімпіаду. Про це я багато та неодноразово вже писав на нашому сайті, тому зацікавлені можуть ознайомитися більш детально з усіма етапами підготовки та проведення заходів. За їх підсумками команда України взяла участь в 61-й Міжнародній математичній олімпіаді, де виборола 6 срібних індивідуальних нагород та 11 загальнокомандне місце серед 105 країн учасниць.

Ми дуже хотіли визнання проведених заходів як правонаступників олімпіад, тобто, щоб цю олімпіаду прирівняли до відповідного IV етапу Всеукраїнської олімпіади з математики. Можливо без вручення офіційних дипломів від МОН переможцям та учасникам, то принаймні з урахуванням її при перерахунку рейтингу областей на 2020–21 навчальний рік та визнанням наших переможців Міжнародних олімпіад з врученням їм Президентських стипендій.

МОН та ІМЗО вирішили інакше. Вони строго дотрималися букви закону та чинного Положення про проведення олімпіад. Оскільки там не передбачена така форма проведення IV етапу, оскільки МОН не делегував команду на Міжнародну математичну олімпіаду, то нічого цього визнати не можна. Було також пояснення, що якщо хоч одна дитина не потрапила на наш літню ВОМ через різні міркування, то вона може подати до МОН до суду про незаконність нашого заходу і начебто легко виграти цей позов. До речі, нагадаю, що у ВОМ взяли участь 161 дитина, з яких 147 були в списках областей, решта – запасні.

Повторюю, була строго дотримана буква закону, і геть не врахована ситуація в Україні та світі, що пов’язана з епідеміологічною ситуацією. Тобто дух теперішньої ситуації до уваги не брався. Але до цього букви та духу ми ще повернемося.

 

  1. Що варто було зробити МОН та ІМЗО

Оскільки з березня розпочався карантин, то варто було вже тоді розробити тимчасове Положення про проведення олімпіад в умовах пандемії. Саме з урахуванням ситуації, коли учасники можуть бути розташовані в різних регіонах, щоб мінімізувати пересування Україною потенційних учасників олімпіад та зайвого скупчення протягом проведення заходів.

Так само одразу по завершенні жорсткого карантину, коли було прийняте рішення про проведення ЗНО, взяти під свою опіку проведення IV етапів Всеукраїнських олімпіад та провести їх.

 

  1. Теперішня ситуація

МОН видав наказ № 1175 від 24.09.2020 “Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів у 2020/2021 навчальному році”, де йдеться про проведення саме IV етапів Всеукраїнських олімпіад, а також першим пунктом прописане таке.

  1. Структурним підрозділам освіти і науки місцевих органів виконавчої влади, інститутам післядипломної педагогічної освіти забезпечити проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів з дотриманням законодавства України в частині запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-CoV-2: І етап – у жовтні 2020 року, ІІ етап – у листопаді-грудні 2020 року, ІІІ етап – у січні-лютому 2021 року.

Таким чином все покладено на місцеві органи. Але МОН у 2019/2020 році скасувало проведення IV етапів Всеукраїнських олімпіад за об’єктивних причин, то зараз і місцеві органи виконавчої влади спокійно відмовляються від проведення І та ІІ етапів олімпіад, зокрема в місті Києві.

Таким чином, або не треба було видавати цей наказ, або вже контролювати його виконання. Бо якщо надалі строго наслідувати букві закону, то не провівши І та ІІ етапи олімпіад не має можливості провести і ІІІ етапи олімпіад згідно чинного Положення. Так само, якщо якимось чином буде впроваджене проведення ІІІ етапу без І та ІІ етапів, то позови до суду від кожного потенційного учасника олімпіад І та ІІ етапів будуть виграні в судах.

Таким чином, якщо прийняти рішення місцевих органів, то треба розробляти “тимчасові принципи” проведення олімпіад цього року. Але ці принципи будуть порушувати чинне Положення, а тому де логіка при невизнанні попередніх заходів? Тим паче, що був набутий достатньо гарний досвід при проведенні ВОМ в умовах обмежень, і це має стати в нагоді при розробці нового бачення ситуації з олімпіадами.

Моє бачення зовсім просте – треба вимагати проведення І та ІІ етапів олімпіад, як то передбачене чинним Положенням та про що наголошує процитований наказ МОН. При цьому є вже багато прихильників повної відміни усіх олімпіад (до речі, не лише в такі карантинні роки, а й взагалі за нормальної ситуації) і нічого не робити дуже спокійна та гарна позиці. Принаймні за таку форму “діяльності” як “не проведення жодних заходів для талановитих дітей” немає жодного покарання.

Якщо вже дослухатися до ситуації та не проводити ІІ етапи олімпіад, то лише під стовідсоткові гарантії того, що ІІІ етапи олімпіад будуть проведені. Але це вимагатиме багатьох рішень, що враховуватимуть саме не букву закону, а дух теперішньої ситуації. Але це одразу починає пахнути подвійними стандартами, бо вже маємо прецедент не визнання проведених “народних” олімпіад (як їх точно охарактеризувала одна з моїх співрозмовниць), тому й підстав для визнання інших форм немає.

 

  1. Олімпіади попри все, за будь-яку ціну!

Насправді ми не вимагаємо проведення олімпіад за будь-яку ціну, як то могло скластися з попередніх пунктів. Навпаки, все, що ми проводимо, відбувається з максимальним дотриманням норм безпеки, норм, які на порядок вищі за існуючі на зараз в школах, транспорті, магазинах тощо. Ніхто не збирається наражати наших талановитих дітей на зайву небезпеку.

Але уявити собі, що якщо з 1000 потенційних учасників олімпіади 10 хворіють та 100 на самоізоляції так само вважаємо не вірним. Цей рік треба зрозуміти, що результат не є головним, головним, звичайно, є здоров’я та безпека. Але ж не ховатися по домівках та не випускати дітей нікуди, тим паче, що вони там і не сидять. Працюють школи, здебільшого в нормальному режимі більшість часу, відбуваються спортивні змагання та багато іншого. Якщо дитина захворіла, то вона залишиться без олімпіади, що нічим не відрізняється від ситуації минулих років, коли, наприклад, епідемія грипу могла не дати змоги взяти участь в олімпіаді деяким учням, зокрема, потенційним її переможцям. Так і зараз, якщо хто потрапляє на самоізоляцію, то при бажанні взяти участь в олімпіаді, ця дитина має 2 тижні не контактувати ні з ким, як то вимагають теперішні норми життя. Ну й жодним чином не примушувати брати участь в олімпіадах тих, хто того не бажає з різних міркувань.

 

  1. Що таки варто зробити

Головне – визнати усі вже зроблені помилки та виправити усі, що можливо. Наприклад, повертаючись до початку, визнати ВОМ як правонаступника IV етапу Всеукраїнської олімпіади з математики, подати наших призерів Міжнародних олімпіад на президентські стипендії. Визнавати помилки завжди не просто, тому подальші дії доволі прості.

Терміново треба згрупувати усю спільноту, яка готова долучитися до безпечного проведення олімпіад за теперішніх умов. Жодним чином не долучати тих, хто вважає, що цього не варто робити, бо від них буде лише шкода. Усі здорові сили мають зібратися та обговорити, а точніше напрацювати і дуже терміново, як проводити олімпіади цього року. Часу лишається дуже мало.

Інакше, треба згрупувати усі здорові сили – вчителів, батьків, випускників тощо, щоб разом дотиснути вирішення цього питання. Прошу, долучайтеся та допомагайте, хто бачить варіанти виходу з ситуації, підказуйте які. Можливо вони будуть відмінні від запропонованих тут, але головне, щоб вели до досягнення бажаної цілі. Якщо вони є слушними ми також їх радо підтримаємо.

І останнє, найгірший варіант, якщо МОН та місцеві органи відмовляться від проведення будь-яких олімпіад, то нам просто все доведеться організувати та зробити самим! І провести так звані “народні олімпіади”, досвід в проведенні ВОМ в нас є, залишається його лише поширити на інші етапи олімпіад.

СЛАВА УКРАЇНІ!!
ГЕРОЯМ СЛАВА!!!

 

Zarina

    7 коментарів

    Ірина Єгорченко Оприлюднено05:26 - 28.10.2020

    Принаймні щодо математики – можна скористатися досвідом Великої Британії https://bmos.ukmt.org.uk/ (можливо, в інших країнах так само), де олімпіадами займається неурядова організація. Створити таку організацію, фінансування – за рахунок проведення шкільних-місцевих олімпіад з вступними внесками, та подати на гранти НФД (там плануються гранти на популяризацію науки. Думаю, що організатори міжнародних олімпіад сприймуть таку організацію замість МОН (можна підписи з математиків зібрати для підкріплення). З МОН давно треба розпрощатись щодо олімпіад.

      Сергій Оприлюднено13:56 - 28.10.2020

      З приводу повідомлення “Ірина Єгорченко” – Вірна пропозиція. Треба зауважити, що з огляду на перелік олімпіад, передача неурядовим організаціям ще актуальніша. З 26 олімпіад 13 – це мовні олімпіади, з яких лише 1 – державна. Чому держава фінансує розвиток мови інших країн? В наступних 13-ти п’ять пов’язані з предметами, які вивчаються у школі лише у випускних класах або взагалі не мають об’єктивного критерію. Ті що залишилось сьогодні є заручникам проблем саме першої половини олімпіад. Але найголовне, що треба зробити – зняти пільги – це усуне практично всі судові позиви.

      W Оприлюднено15:46 - 28.10.2020

      Я б вкрай не рекомендував “прощатися за МОН” і переходити до неурядової організації, принаймні без детального аналізу та обговорення. В США є така організація (www.maa.org). По-перше, участь для шкіл є добровільною. В результаті переважна більшість шкіл взагалі не приймає участь. Вчителі відмовляються реєструватися, бо це не є їх обов’язком, у них і так багато роботи і т.д. Для порівняння, в першому етапі в місті аналогічному Києву з однієї паралелі приймає від сили 20-30 дітей. По-друге, реєстрацію проводить школа, і якщо вам не повезло навчатися в цій школі, то доведеться за 2-3 місяці зв’язуватися з вчителем тієї школи і слізно “проситися”. Вам може повести, а може ні, так як вчитель немає жодних зобов’язань приймати когось зі сторони. По-третє, ліцензії продаються по 10 штук. Навіть якщо ви знайшли школу і вмовили вчителя, може так статися, що для вашої дитини доведеться докуповувати не одну а 10 ліцензій, а це вже $100+. І знову, якщо вчитель погодиться. Не є виключенням ситуація, коли дитину додатково треба везти за 100км в інше місто, щоб прийняти участь в першому етапі.

      В результаті, якщо дитині не повезло географічно, або батьки не в змозі подолати всі перешкоди, то шансів майже немає прийняти участь в першому етапі. На моє глибоке переконання, саме всеохоплювальна “сітка” олімпіад в країнах східної Європи дозволила навіть таким маленьким країнам як Румунія, Угорщина, і т.д. гідно конкурувати на IMO і дала шанс багатьом дітям з маленьких сіл та міст знайти свій шлях в математику та інші напрямки.

      Якщо поглянути на учасників IMO від США за останні 5 років, то це в переважній більшості або емігранти, або діти емігрантів, які там скоріше опинилися завдяки іншим факторам, в тому числі освітнім системам країн, з яких вони, чи їх батьки емігрували. В той же час величезна кількість дітей була відсіяна навіть без шансу спробувати. Таку неурядову систему не хотілось би мати в Україні. На мою думку, краще зосередитися на тому як зробити, щоб МОН “почув” і мати там побільше прибічників олімпіадного руху.

    Олександр Оприлюднено18:33 - 28.10.2020

    В крайньому випадку можна забезпечити дітей відповідними засобами захисту від COVID на час проведення олімпіад усіх рівнів, та розсадити їх на відстані не менше 2 метрів один від одного. Звичайно, приміщень буде необхідно більше, але ж і ситуація зараз виняткова. В магазинах навіть таких заходів не проводять, а діти там є. І хоча в законах України забезпечення протиепідемічними засобами покладено на державу, можна допомогти їй, бо в неї повсяк час не вистачає грошей на гарні ініціативи.

    Софія Оприлюднено10:02 - 29.10.2020

    Я обома руками за олімпіади! Ситуація з олімпіадами в нашій школі: на хімію дитина просто не помістилася в клас (було багато бажаючих), тому не писала олімпіаду. Математика – на початку листопада, коли клас ще буде на самоізоляції. Можливо перенесуть… Дасть Бог, всі будуть здорові, і дитина потрапить на олімпіаду з фізики в середині листопада. Але де гарантія, що на ІІ етапі не буде самоізоляції/карантину? В цьому році так… З радою душею підтримаємо «народні» олімпіади і матеріально в тому числі! Для дітей це важливо!!!! Дай Вам Боже здоров’я за Вашу працю!!!
    З повагою, вдячна мама.

    Олександр Оприлюднено17:49 - 29.10.2020

    Зараз спілкувалися з керівником відділу загальної середньої освіти Управління дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Батечко Оленою Вячеславівною, вона підтвердила, що не буде проводитись районний етап олімпіад, але, якщо міський інститут іппо організує проведення і підготовить порядок її проведення, то міський етап буде проведено у вигляді он-лайн формату. Але до цього етапу допустять тих, хто переможе на шкільному етапі при наявності відповідних протоколів та подачі їх до відповідного відділу кмда.

      Богдан Рубльов Оприлюднено19:31 - 29.10.2020

      Все це є грубе порушення чинного Положення про олімпіади – і не проведення ІІ етапу, який МОН поклав на місцеві органи, а також такий формат проведення та допуску учасників на ІІІ етап.. МОН не визнає ці результати однозначно і Київ залишиться геть без участі у IV етапі

    Напишіть відгук

    Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.

    Перейти до панелі інструментів