brand

Про ситуацію з олімпіадами на зараз 

Про ситуацію з олімпіадами на зараз 

Я намагаюся тут показати своє бачення щодо математичного олімпіадного руху в Україні, без претензій на абсолютність та незаперечність цих думок, навпаки, як запрошення до дискусії…

  1. Преамбула
  2. Міжнародні олімпіади
  3. Про Всеукраїнські олімпіади
  4. Про проведені он-лайн олімпіади

Преамбула 

Загалом усі наші дії мають відповідати ситуації в країні та/або прийнятим рішенням стосовно рівня карантинних заходів. Порушувати їх, безумовно, не можна ніяким чином. Просто хотілося б, щоб вони були адекватними. Коли в країні почне працювати метро, зокрема  в Києві, то дивно буде, якщо діятиме заборона масових зібрань, бо в кожному вагоні метро перебуває не менше 50-80 людей, і це без тисняви. Отож, спостерігаймо за розвитком ситуації щодо обмежувальних заходів і готуймося до подальших дій.

Міжнародні олімпіади

Я буду описувати теперішню ситуацію з математичними олімпіадами, бо вона краще відома. Ну, й математичні олімпіади не просто найстаріші на планеті (як загалом національного і місцевого рівнів, так й міжнародні), але ще й найбільш гнучкі щодо пристосовування до різних ситуацій. Керівництво ІМО є дуже розумним та ефективним, тому більшість інших Міжнародних олімпіад або скористаються порадами керівництва ІМО, або разом шукатимуть спосіб проведення заходів в теперішніх умовах. Принаймні варіант скасування олімпіади не передбачений. Невідомо які ще сюрпризи приготує нам природа, а тому краще мати певні варіанти рішень стосовно способів проведення ІМО вже зараз.

На зараз з ІМО ситуація така : олімпіада попередньо переноситься на вересень, варіант для країн – стандартний, тобто прибуття лідерів та учасників відбуватиметься відповідно до програми заходу. Але вже є передбачення того, що далеко не з кожної країни вдасться спокійно дістатися до місця проведення ІМО. Тому обговорюється питання участі частини країн в режимі «не прибуття» на захід. До остаточного прийняття рішень ще доволі далеко. Цілком можливо, що відбудеться зрушення остаточного рішення в один (участь усіх країн лише можлива лише за їхньої присутності) чи інший (усі країни приймають участь заочно) бік, але на зараз ситуацію я описав. 

Особисто для нас та для інших країн вона означає головне – міжнародні установи готові та хочуть провести захід, розуміючи, що для більшості її учасників така подія може відбутися лише раз у житті. 

Про Всеукраїнські олімпіади 

Загалом, за наказом в.о. міністра МОН проведення усіх олімпіад IV етапу скасовано. Спочатку був наказ про проведення олімпіад IV етапу в звичайний термін, далі – проведення IV етапу лише для предметів, за якими є Міжнародні олімпіади, тепер вони скасовані, можливо, на цей рік остаточно. 

Але давайте подумаємо, чому змінювалися ці накази – вочевидь, що то не примхи чи якесь свавілля, то реакція на ситуацію в країні та світі. Можливо протягом наступних тижнів-місяців ще відбудуться зміни в той чи інший бік. Можливо, що сонце, спека, результат впровадження карантинних заходів, пошук вакцини тощо або все це разом покращать ситуацію і світ потрошку почне повертатися до звичайного відкритого життя. А можливо й зворотнє, коли деякі країни чи цілі регіони впровадять обмеження щодо пересування громадян. Тому нам головне не порушувати існуючі на певний момент норми поведінки в країні.

Давайте просто висловимо думки щодо олімпіад та висунути для обговорення питання стосовно скасування їх проведення .

  1. Це можливе зняття обмежувальних заходів на пересування громадян Україною та масові зібрання людей, зокрема дітей, в одному місці.
  2. Проведення пробного, основного ЗНО та додаткової сесії. Ці події відмінені не будуть і відбудуться в той час, коли їх проведення перестане суперечити прийнятим в країні рішенням. Тож, зібрання дітей в одному приміщенні будуть мати місце, і геть без пересування дітей, принаймні в межах міста, з сільських шкіл до райцентрів тощо, не обійтися. 
  3. Захист робіт МАН перенесли на осінь 2020 року.
  4. Міжнародні олімпіади чекають команди України на своїх змаганнях. 
  5. Голови журі майже всіх олімпіад, так само як і математики, хочуть провести IV етап своїх олімпіад до початку вересня 2020 року.

Очевидно, що усього цього не достатньо для того, щоб без проблем провести IV етап олімпіад. Але це дає надію на те, що “не все пропало!” Як тільки ми побачимо умови та форму проведення ЗНО, треба буде подумати, чи  можна буде обговорити можливість проведення ІV етапу олімпіад з аналогічним рівнем безпеки для дітей

У нас вже є певний досвід у проведені олімпіад. Це стандартний звичний формат, коли всі діти та журі збираються в одному місці. Так було завжди до весни 2020 року і ми навіть не очікували, що для офіційних олімпіад можливий інший підхід.

Але за часи карантину ми випробували інший формат. Це ситуація, коли учасники просто сидять вдома, отримують завдання, ніхто суворо не контролює процес виконання завдань, і у певний момент вони відправляють копію своєї роботи. Так були проведені тематичні олімпіади для усіх бажаючих 4–11 класів, приблизно в такому форматі було проведене і цьогорічне ЄГМО. Одразу наголошую, що такий формат проведення IV етапу олімпіади не можливий. Точніше, неможливе визнання її результатів. А тому і статус офіційної мати не може. 

Ось тут і потрібна громадська думка, яким ви бачите можливий формат проведення IV етапу олімпіад в існуючих умовах. А саме, який формат проведення може бути прийнятним для визнання його офіційним. Щоб у нас не викликали сумнівів чесність результатів учасників. Одразу зазначу, що нам тут набагато простіше у порівнянні з деякими природними олімпіадами, що мають практичні тури, а також гуманітарними, де потрібне спілкування учасників з журі. Тому прошу перейматися в основному підказками, які можуть бути корисними при проведенні математичних олімпіад. Наприклад, одразу очевидним є неприйнятність проведення IV етапу восени. Принаймні повним форматом, бо більшість теперішніх 11-класників уже будуть перейматися іншими проблемами і певно не всі матимуть змогу прийняти в цьому етапі участь.

Головне, на що хотілося б розраховувати від наших однодумців, від тих, хто шукає способи для вирішення проблеми, а не сховатися за обставини. Тому прохання бути готовими для обговорення можливих дат проведення, можливих способів. Сподіваюся, що особливих подорожей за межі країни, а також навіть в межах України, більшість з наших громадян ще не планують. 

Крім того, обов’язково треба розуміти, що є певна імовірність того, що наші зусилля виявляться марними і цьогорічний IV етап провести не вдасться. Але зараз в “Положенні про проведення олімпіад…” визначення команди на ІМО можливе лише за результатами IV етапу. В разі його повного скасування (зрозуміло, що внаслідок певних форс-мажорних обставин), напевно, існуватиме можливість застосування форс-мажорних дій і для визначення команди. Але давайте поки що з цього приводу не піднімати зайвий розголос, бо це точно не буде на користь нашій справі. 

Про проведені он-лайн олімпіади 

Це був перший досвід проведення таких олімпіад. Вони були започатковані в умовах короткого терміну карантину, щоб діти могли “розім’ятися”, поки вони сидять вдома. Але продовження карантину обумовило такі проблеми: студентів –  членів журі, які мали просто отримати “двотижневі канікули” і радо відгукнулися на перевірку тематичних олімпіад, почали навантажувати в університеті по повній програмі. При цьому більшість предметів опановувати не так вже просто за таких умов. Тому перевірки цих олімпіад дещо затягуються, бо в команді лишилися найбільш витривалі та відповідальні. 

Стосовно учасників олімпіади варто наголосити про таке. Це з свого багаторічного досвіду. Наведу найбільш типовий приклад без проголошення прізвища дитини. Колись на міській олімпіаді дитина прийшла на апеляцію і сказала, що то не її чистовик, а чернетка. Ми не змогли знайти його чернетку, а тут підключилися батьки і звинувачували журі в нечесності, упередженості та усіх інших гріхах. Ми почали перепитувати дитину, а що було в чистовику, і дитина, дивлячись нам у вічі, почала розповідати, що у порівнянні з цим “чорновичком”, який ми розглядали, в нього там все по написаних задачах зроблено. Загалом, ми не знали, що робити за таких умов, бо підстав не вірити дитині не було. Хіба що зарахувати йому проголошені задачі на повний бал, бо втрата чистовика – це наша провина. Але ми востаннє, здається нас було біля 5–7 людей, пішли і перерили усі 1200 чернеток і знайшли його чернетку, про яку дитина казала, що то чистовик. В ній виявилося записаним рівно те саме, що в пред’явленій роботі, але більш брудно. Тобто жодних “повних розв’язань” там не було. Коли ми показали це дитині та батькам, то здається батьки дуже скромно вибачилися або просто прийняли наші доводи, а от дитина була явно в розпачі, що обман не вдався і жодного розкаяння за свій, я вважаю ганебний, вчинок не було. Це лише один з купи прикладів стосунків між батьками, дітьми, журі, оргкомітетом, він дуже наочний. І фашистами нас називали батьки за свої вади, і все, що завгодно…

Тому й зараз ми не можемо прийняти такі аргументи як пояснення, коли надіслані майже однакові роботи – “діти відвідують однаковий гурток і думають однаково”, коли невірне розв’язання задачі в Інтернеті повністю повторюється в роботі – “дитина сама розв’язувала”, коли в роботі пишеться “на 17-й сторінці відомого задачника є відповідна теорема” – «дитина нічим не користувалася», і так далі. 

До позитиву хочу зазначити, що таких робіт була дуже незначна частина. Більшість робіт були написані так, що жодних підстав вважати їх виконаними нечесно не було. І вони доволі часто гарно корегувалися з результатами олімпіад ІІ та ІІІ етапів. 

Але саме використовуючи такий досвід, нам треба продумати і придумати форму проведення наших заходів, якщо ми хочемо їх результати вважати максимально правильними. Або проводити їх онлайн і надалі, але за строго описаними правилами, де можливий належний контроль. Або просто вважати їх не офіційними.

Хочу зазначити, що на ІМО працює комітет з етики. Він переймається різними питаннями. Зокрема, він відслідковує, чи не беруть участь в ІМО діти неналежного віку (20+), або чи не є вони вже студентами університетів тощо. При цьому рішення приймаються зазвичай не одразу, а розслідування може тривати декілька років, після чого приймається рішення про дискваліфікацію результатів учасників олімпіад минулих років. Саме на цій комісії приймалося рішення стосовно нашого дворазового переможця олімпіади Чепляки, який стверджував, що його вчитель мітельман допомагав йому на цих олімпіадах, будучи координатором. Усі ці свої пропозиції комісія виносить на голосування лідерів країн і вони, зазвичай, затверджуються більшістю голосів. 

З останніх рішень цієї комісії зазначимо дискваліфікацію робіт трьох учасників однієї з країн, в яких складна геометрична задача була розв’язана однаково. При цьому в багатьох сильних командах цю задачу розв’язали по 1–2 учасники. 

Так само на останній олімпіаді були оштрафовані 2 роботи учасників, які після сигналу на турі “припинили роботу” спробували щось дописати. 

Бережіть себе та своїх близьких…

Будьте здорові!

Готуйтеся до наступних олімпіад!

СЛАВА УКРАЇНІ!!!

ГЕРОЯМ СЛАВА!!!

Юля

    17 коментарів

    А. И. В. Оприлюднено10:09 - 27.04.2020

    Мне кажется, что четвёртый этап МО надо проводить онлайн. Через, например, Скайп, с помощью камеры показывать, что деть сидит и самостоятельно думает. По возможности – запись экрана.

      Богдан Рубльов Оприлюднено10:20 - 27.04.2020

      Хіба зараз важко поєднати 2 екрани в один? Дитина буде дивитися на екран, на якому будуть умови, а в цей час в сусідніх кімнатах буде кипіти робота по повній. Можна в кімнаті дитині на телевізорі вивести все що завгодно. Хочется витратити свої зусилля не дарма. Варіант дома “під наглядом” – не варіант.

    Тетяна Оприлюднено17:33 - 27.04.2020

    Коли буде знято обмеження, можливо розумніше зібрати дітей в своїх обласних містах. І вже під наглядом координаторів та журі написати кожній команді.

    O.M. Оприлюднено00:30 - 28.04.2020

    Треба обов‘язково відстояти проведення ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад в цьому році, хоча б з тих предметів, по яких проводяться міжнародні олімпіади. Вважаю,як варіант, можна запросити десяти= та одинадцятикласників (як мінімум). Десятикласники потрібні для «обкатки» та резерву на наступний рік. Їх треба побачити в змаганні, щоб зробити висновки та обрати тих, хто, можливо, буде змагатись на відборах у наступному навчальному році. Якщо запросити десяти- та одинадцятикласників (10 клас обов‘язково, а то можемо залишитись «ні з чим» у наступному навчальному році), то можна все провести локалізовано в одному місті (припустимо, в Києві) без особливих розвазажальних програм. Початок серпня – це кращий варіант проведення олімпіад. Звичайно, тільки очно.

    Наталя Оприлюднено02:47 - 28.04.2020

    якщо 11 клас може масово писати ЗНО в липні або серпні, то зібрати 100 дітей держава в рік математики, мабуть, зможе також. Хай за власним бажанням і, дійсно, тільки 10-11 класи. Будемо сподіватись на здоровий глузд тих, хто приймає рішення.

    Оксана Оприлюднено10:08 - 28.04.2020

    Доброго дня. Ви правильно зауважили, що така подія може бути в житті людини лише один єдиний раз, тому треба просто зачекати і провести цей захід обов’язково !Краще пізно, ніж ніколи! Не забирайте в дитини шанс випробувати свої сили.

    Ольга Оприлюднено11:41 - 28.04.2020

    Одна проблема – втиснуть 4 этап и отборы между ЗНО 🙁

    W Оприлюднено12:30 - 28.04.2020

    У свій час я мав змогу отримати досвід 4-го етапу і це справді подія на все життя. Повністю підтримую намагання організаторів все ж таки знайти вихід із складної ситуації. Ідея провести олімпіаду пізніше – найкращий варіант. Проте, можуть виникнути різні перешкоди для очної олімпіади, в тому числі і фінансові. В такому випадку, можна скористатися досвідом країн, в яких національний етап проводиться заочно. Наприклад, в Канаді та США ніхто нікуди не їздить. Як правило, учень приходить до своєї школи, директор школи йому дає завдання, і потім відповіді зразу відсилає (детально щодо правил та процедур проведення USAMO можна прочитати тут: https://www.maa.org/math-competitions/invitational-competitions). В Україні, на жаль, такий спосіб може виявитися недостатньо надійним, але, можливо, щось схоже можна організувати, чи на базі місцевих органів освіти чи місцевих університетів.

    Наталія Оприлюднено14:17 - 28.04.2020

    Я вважаю, що IV етап найбільш важливий і цінний для одинадцятикласників – можливо, Погоджуюсь із думкою, що ІV етап найбільш важливий і цінний для одинадцяти- та десятикласників. Але думаю, що можна провести олімпіади і для 8-го, і для 9-го класів також, якщо організовувати змагання для кожного класу у різні дні, тим самим виключивши масове скупчення дітей.

    Богдан Рубльов Оприлюднено14:47 - 28.04.2020

    Дякую усім за висловлювання та думки, чекаю і надалі на конструктивні пропозиції та інші коментарі. Спробую висловити свою думку (знову таки – суб’єктивну) на написане тут одразу усім.
    1. IV етап важливий усім, від 8 до 11 класу. Так само дуже шкода, якщо ми не проведемо ІІІ Всеукраїнську олімпіаду для 5-7 класів.
    2. Проводити на базі місцевих органів освіти не хотілося б, саме задля подальшого визнання результатів усіма. В нас достатньо широке журі IV етапу, але спроба щось організувати має спиратися на обмежувальні умови в Україні, а також на добру волю керівників освіти. Саме в цих межах ми все організуємо якнайкраще.
    3. Не треба “втисткувати” нічого між ЗНО. При певних дозволах там достатньо часу буде на все.

    І на завершення. Найголовніше чого хотілося б від усіх небайдужих — якщо вдасться знайти шпаринку в часі на проведення (умови поки передбачити важко), то не хотілося б наразитися на відповідь з певних регіонів – діти на відпочинку, ми не можемо, нас ніхто не попередив…, ну й можливо певну частину витрат розподілити на усіх зацікавлених.

    Дякую і продовжуємо обмін думками

    Тетяна Оприлюднено18:46 - 28.04.2020

    Діти чекають цей захід, і про витрати також згодна з Вами.

    Олена Оприлюднено08:30 - 02.05.2020

    Богдане Владиславовичу, дякую за ваші думки! Також підтримую думку, що Всеукраїнська олімпіада важлива для кожної дитини, яка своїми знаннями, чесною підготовкою та роботою виборола собі своє місце. І дійсно найкращий варіант проведення влітку саме очний, незалежний – без зайвих домислів недоброзичливих людей…

    Бажаю вам та вашій команді якнайкращої підготовки та проведення олімпіади! Переконана, що лише так і може бути 🙂

    Лариса Оприлюднено10:48 - 02.05.2020

    Добрий день! Звісно, очний формат – найкращий, але, на жаль, не гарантовано, що він стане можливим або дійсно безпечним для дітей. Тому варто обговорювати й інші формати, зокрема, регіональні центри або навіть написання у місцевій школі (за зразком Американської математичної олімпіади). Домисли недоброзичливців у нинішній ситуації слід ігнорувати. Головне, щоб олімпіада відбулася, й учні, які кілька років йшли до неї, взяли у ній участь. Одинадцятикласники продовжують готуватися і до 4 етапу, і до відборів на ІМО, тож, впевнена, що на літо не мають інших планів, окрім ЗНО, вступної кампанії та математичних заходів.
    Шановний Богдане Владиславовичу! Дякуємо Вам за Вашу невтомну організаційну роботу та оптимізм! Здоров’я Вам і творчої наснаги!

      Богдан Рубльов Оприлюднено23:16 - 02.05.2020

      Провести 4-й етап аби як, щоб поставити галочку що ми провели – дуже легко, то – не самоціль. Можемо тут виставити завдання як в інтернет-олімпіади і дати тиждень на виконання.
      Американські діти привчені настучати на будь-кого, хто списуватиме в їх полі зору або при певній підозрі. а в нас навпаки, в школі можуть усі “згуртуватися”, щоб дитина показала “найкращий результат”. Якщо такий ивпадок буде хоч 1 – він одразу вплине на весь розподіл місць. Достатньо згадати Всеукраїнську олімпіаду здається 1999 року в Тернополі, де місцева команда, до того останні роки нічого видатного не показувала, а на олімпіаді в Тернополі виборола 3 перших та 1 другий диплом. Я особисто не чув каяття причетних до тієї події людей…

    Ольга Оприлюднено14:49 - 03.05.2020

    Держим кулачки, чтоб все сложилось. 🙂 Если ЗНО, как запланировано, будет проведено с 25 июня, то все будет хорошо. ИМХО, проводить всеукр по областнім центрам не очень хорошая идея…

    Наталья Оприлюднено09:39 - 08.05.2020

    Добрый день! Богдан Владимирович, спасибо за Ваш энтузиазм и оптимизм.
    Я считаю, что IV этап проводить нужно и важно для всех классов. Ведь детвора шла к этому мероприятию по несколько лет. И действительно, для кого-то это может быть единственный шанс попасть на такое мероприятие. Дети и так будут собираться в одном месте большой группой при сдаче ЗНО. Что тогда мешает собрать их еще один раз на олимпиаду?
    Как уже предлагалось, можно разделить классы по датам написания, а для большей безопасности детей, провести олимпиаду например не в Киеве, а в том месте, где эпидемиологическая обстановка будет более благоприятна. Но я согласна, все должны писать в одном месте.
    Особенно важна эта олимпиада для выпускников, т.к. ее результаты могут повлиять на поступление в ВУЗ. Хоть и говорят, что это умные дети, и они все равно поступят. Так-то оно так, но лишние баллы в некоторых ситуациях очень даже не лишние.
    Поэтому, если все же будет добрая воля и ничего не изменится по датам написания ЗНО и началом вступительной компании, думаю, будет разумно провести ее если и не одновременно для всех классов, то для 11-х так точно в числах между 17 июлем и 1 августом.

    И еще, не в тему. Так, мысли вслух, и волнение за ребенка.
    Если все-же IV этап окончательно решат не проводить, было-бы наверное правильно учесть, в виде баллов для поступления, а возможно даже и в виде стипендий, заслуги ребенка в предыдущие годы. Ведь есть много детей, которые побеждали на этом этапе по несколько лет подряд.

      Лариса Оприлюднено17:14 - 08.05.2020

      Звісно, врахування досягнень випускників на 4 етапі за попередні роки і навіть цьогорічних перемог в олімпіадах на кшталт РММ або Жаутиківської було б справедливим, але це, мабуть, залежить не від лідерів олімпіадного руху, а від Міністерства освіти. А там зважають лише на формальні речі і навіть 10 додаткових балів при вступі (окрім окремих спеціальностей) призерам 4 етапу скасували ще до карантину. Тому у вупискників лишився тільки один мотиватор – любов до математики! І, звісно, мрія про участь в ІМО.

    Напишіть відгук

    Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.

    Перейти до панелі інструментів