Я намагаюся тут показати своє бачення щодо математичного олімпіадного руху в Україні, без претензій на абсолютність та незаперечність цих думок, навпаки, як запрошення до дискусії…
- Преамбула
- Міжнародні олімпіади
- Про Всеукраїнські олімпіади
- Про проведені он-лайн олімпіади
Преамбула
Загалом усі наші дії мають відповідати ситуації в країні та/або прийнятим рішенням стосовно рівня карантинних заходів. Порушувати їх, безумовно, не можна ніяким чином. Просто хотілося б, щоб вони були адекватними. Коли в країні почне працювати метро, зокрема в Києві, то дивно буде, якщо діятиме заборона масових зібрань, бо в кожному вагоні метро перебуває не менше 50-80 людей, і це без тисняви. Отож, спостерігаймо за розвитком ситуації щодо обмежувальних заходів і готуймося до подальших дій.
Міжнародні олімпіади
Я буду описувати теперішню ситуацію з математичними олімпіадами, бо вона краще відома. Ну, й математичні олімпіади не просто найстаріші на планеті (як загалом національного і місцевого рівнів, так й міжнародні), але ще й найбільш гнучкі щодо пристосовування до різних ситуацій. Керівництво ІМО є дуже розумним та ефективним, тому більшість інших Міжнародних олімпіад або скористаються порадами керівництва ІМО, або разом шукатимуть спосіб проведення заходів в теперішніх умовах. Принаймні варіант скасування олімпіади не передбачений. Невідомо які ще сюрпризи приготує нам природа, а тому краще мати певні варіанти рішень стосовно способів проведення ІМО вже зараз.
На зараз з ІМО ситуація така : олімпіада попередньо переноситься на вересень, варіант для країн – стандартний, тобто прибуття лідерів та учасників відбуватиметься відповідно до програми заходу. Але вже є передбачення того, що далеко не з кожної країни вдасться спокійно дістатися до місця проведення ІМО. Тому обговорюється питання участі частини країн в режимі «не прибуття» на захід. До остаточного прийняття рішень ще доволі далеко. Цілком можливо, що відбудеться зрушення остаточного рішення в один (участь усіх країн лише можлива лише за їхньої присутності) чи інший (усі країни приймають участь заочно) бік, але на зараз ситуацію я описав.
Особисто для нас та для інших країн вона означає головне – міжнародні установи готові та хочуть провести захід, розуміючи, що для більшості її учасників така подія може відбутися лише раз у житті.
Про Всеукраїнські олімпіади
Загалом, за наказом в.о. міністра МОН проведення усіх олімпіад IV етапу скасовано. Спочатку був наказ про проведення олімпіад IV етапу в звичайний термін, далі – проведення IV етапу лише для предметів, за якими є Міжнародні олімпіади, тепер вони скасовані, можливо, на цей рік остаточно.
Але давайте подумаємо, чому змінювалися ці накази – вочевидь, що то не примхи чи якесь свавілля, то реакція на ситуацію в країні та світі. Можливо протягом наступних тижнів-місяців ще відбудуться зміни в той чи інший бік. Можливо, що сонце, спека, результат впровадження карантинних заходів, пошук вакцини тощо або все це разом покращать ситуацію і світ потрошку почне повертатися до звичайного відкритого життя. А можливо й зворотнє, коли деякі країни чи цілі регіони впровадять обмеження щодо пересування громадян. Тому нам головне не порушувати існуючі на певний момент норми поведінки в країні.
Давайте просто висловимо думки щодо олімпіад та висунути для обговорення питання стосовно скасування їх проведення .
- Це можливе зняття обмежувальних заходів на пересування громадян Україною та масові зібрання людей, зокрема дітей, в одному місці.
- Проведення пробного, основного ЗНО та додаткової сесії. Ці події відмінені не будуть і відбудуться в той час, коли їх проведення перестане суперечити прийнятим в країні рішенням. Тож, зібрання дітей в одному приміщенні будуть мати місце, і геть без пересування дітей, принаймні в межах міста, з сільських шкіл до райцентрів тощо, не обійтися.
- Захист робіт МАН перенесли на осінь 2020 року.
- Міжнародні олімпіади чекають команди України на своїх змаганнях.
- Голови журі майже всіх олімпіад, так само як і математики, хочуть провести IV етап своїх олімпіад до початку вересня 2020 року.
Очевидно, що усього цього не достатньо для того, щоб без проблем провести IV етап олімпіад. Але це дає надію на те, що “не все пропало!” Як тільки ми побачимо умови та форму проведення ЗНО, треба буде подумати, чи можна буде обговорити можливість проведення ІV етапу олімпіад з аналогічним рівнем безпеки для дітей.
У нас вже є певний досвід у проведені олімпіад. Це стандартний звичний формат, коли всі діти та журі збираються в одному місці. Так було завжди до весни 2020 року і ми навіть не очікували, що для офіційних олімпіад можливий інший підхід.
Але за часи карантину ми випробували інший формат. Це ситуація, коли учасники просто сидять вдома, отримують завдання, ніхто суворо не контролює процес виконання завдань, і у певний момент вони відправляють копію своєї роботи. Так були проведені тематичні олімпіади для усіх бажаючих 4–11 класів, приблизно в такому форматі було проведене і цьогорічне ЄГМО. Одразу наголошую, що такий формат проведення IV етапу олімпіади не можливий. Точніше, неможливе визнання її результатів. А тому і статус офіційної мати не може.
Ось тут і потрібна громадська думка, яким ви бачите можливий формат проведення IV етапу олімпіад в існуючих умовах. А саме, який формат проведення може бути прийнятним для визнання його офіційним. Щоб у нас не викликали сумнівів чесність результатів учасників. Одразу зазначу, що нам тут набагато простіше у порівнянні з деякими природними олімпіадами, що мають практичні тури, а також гуманітарними, де потрібне спілкування учасників з журі. Тому прошу перейматися в основному підказками, які можуть бути корисними при проведенні математичних олімпіад. Наприклад, одразу очевидним є неприйнятність проведення IV етапу восени. Принаймні повним форматом, бо більшість теперішніх 11-класників уже будуть перейматися іншими проблемами і певно не всі матимуть змогу прийняти в цьому етапі участь.
Головне, на що хотілося б розраховувати від наших однодумців, від тих, хто шукає способи для вирішення проблеми, а не сховатися за обставини. Тому прохання бути готовими для обговорення можливих дат проведення, можливих способів. Сподіваюся, що особливих подорожей за межі країни, а також навіть в межах України, більшість з наших громадян ще не планують.
Крім того, обов’язково треба розуміти, що є певна імовірність того, що наші зусилля виявляться марними і цьогорічний IV етап провести не вдасться. Але зараз в “Положенні про проведення олімпіад…” визначення команди на ІМО можливе лише за результатами IV етапу. В разі його повного скасування (зрозуміло, що внаслідок певних форс-мажорних обставин), напевно, існуватиме можливість застосування форс-мажорних дій і для визначення команди. Але давайте поки що з цього приводу не піднімати зайвий розголос, бо це точно не буде на користь нашій справі.
Про проведені он-лайн олімпіади
Це був перший досвід проведення таких олімпіад. Вони були започатковані в умовах короткого терміну карантину, щоб діти могли “розім’ятися”, поки вони сидять вдома. Але продовження карантину обумовило такі проблеми: студентів – членів журі, які мали просто отримати “двотижневі канікули” і радо відгукнулися на перевірку тематичних олімпіад, почали навантажувати в університеті по повній програмі. При цьому більшість предметів опановувати не так вже просто за таких умов. Тому перевірки цих олімпіад дещо затягуються, бо в команді лишилися найбільш витривалі та відповідальні.
Стосовно учасників олімпіади варто наголосити про таке. Це з свого багаторічного досвіду. Наведу найбільш типовий приклад без проголошення прізвища дитини. Колись на міській олімпіаді дитина прийшла на апеляцію і сказала, що то не її чистовик, а чернетка. Ми не змогли знайти його чернетку, а тут підключилися батьки і звинувачували журі в нечесності, упередженості та усіх інших гріхах. Ми почали перепитувати дитину, а що було в чистовику, і дитина, дивлячись нам у вічі, почала розповідати, що у порівнянні з цим “чорновичком”, який ми розглядали, в нього там все по написаних задачах зроблено. Загалом, ми не знали, що робити за таких умов, бо підстав не вірити дитині не було. Хіба що зарахувати йому проголошені задачі на повний бал, бо втрата чистовика – це наша провина. Але ми востаннє, здається нас було біля 5–7 людей, пішли і перерили усі 1200 чернеток і знайшли його чернетку, про яку дитина казала, що то чистовик. В ній виявилося записаним рівно те саме, що в пред’явленій роботі, але більш брудно. Тобто жодних “повних розв’язань” там не було. Коли ми показали це дитині та батькам, то здається батьки дуже скромно вибачилися або просто прийняли наші доводи, а от дитина була явно в розпачі, що обман не вдався і жодного розкаяння за свій, я вважаю ганебний, вчинок не було. Це лише один з купи прикладів стосунків між батьками, дітьми, журі, оргкомітетом, він дуже наочний. І фашистами нас називали батьки за свої вади, і все, що завгодно…
Тому й зараз ми не можемо прийняти такі аргументи як пояснення, коли надіслані майже однакові роботи – “діти відвідують однаковий гурток і думають однаково”, коли невірне розв’язання задачі в Інтернеті повністю повторюється в роботі – “дитина сама розв’язувала”, коли в роботі пишеться “на 17-й сторінці відомого задачника є відповідна теорема” – «дитина нічим не користувалася», і так далі.
До позитиву хочу зазначити, що таких робіт була дуже незначна частина. Більшість робіт були написані так, що жодних підстав вважати їх виконаними нечесно не було. І вони доволі часто гарно корегувалися з результатами олімпіад ІІ та ІІІ етапів.
Але саме використовуючи такий досвід, нам треба продумати і придумати форму проведення наших заходів, якщо ми хочемо їх результати вважати максимально правильними. Або проводити їх онлайн і надалі, але за строго описаними правилами, де можливий належний контроль. Або просто вважати їх не офіційними.
Хочу зазначити, що на ІМО працює комітет з етики. Він переймається різними питаннями. Зокрема, він відслідковує, чи не беруть участь в ІМО діти неналежного віку (20+), або чи не є вони вже студентами університетів тощо. При цьому рішення приймаються зазвичай не одразу, а розслідування може тривати декілька років, після чого приймається рішення про дискваліфікацію результатів учасників олімпіад минулих років. Саме на цій комісії приймалося рішення стосовно нашого дворазового переможця олімпіади Чепляки, який стверджував, що його вчитель мітельман допомагав йому на цих олімпіадах, будучи координатором. Усі ці свої пропозиції комісія виносить на голосування лідерів країн і вони, зазвичай, затверджуються більшістю голосів.
З останніх рішень цієї комісії зазначимо дискваліфікацію робіт трьох учасників однієї з країн, в яких складна геометрична задача була розв’язана однаково. При цьому в багатьох сильних командах цю задачу розв’язали по 1–2 учасники.
Так само на останній олімпіаді були оштрафовані 2 роботи учасників, які після сигналу на турі “припинили роботу” спробували щось дописати.
Бережіть себе та своїх близьких…
Будьте здорові!
Готуйтеся до наступних олімпіад!
СЛАВА УКРАЇНІ!!!
ГЕРОЯМ СЛАВА!!!
17 коментарів